Tråd: Påstand
Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-05, 12:02   #31
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Her var det kommet mange og lange svar siden sist jeg var med!

Jeg formulerte meg dårlig i mitt siste innlegg for omtrent tusen år siden - der jeg svarte på muskat's innlegg. Jeg mente ikke at muskat ville vinne eller at vi skulle spøke bort alvorlige temaer eller at vi ikke skal få si vår mening! (Hadde bl.a. elian's krangling på nm i minne m.m. - gidder ikke forklare nå)
Muskat - jeg vil gjerne høre meningen din uansett hva den er altså! Du er klok og vel verdt å høre på og et positivt innslag her inne! Unnskyld hvis jeg virket sur/negativ/ekkel muskat!

Når det gjelder pusting og oksygenmangel og fødsel, er jeg enig at å få nok oksygen er viktig. Men ikke å puste dypt hele tiden. Jeg pustet ikke dypt i det hele tatt i løpet av riene under noen av fødslene mine tja, det var vel barna som ble født og ikke jeg). Jeg brukte en metode av en gammel fransk fødselslege som het Pierre Velay (tror jeg) som går ut på å puste lett bikkjepusting akkurat mens riene pågår. Og deretter dyp og rolig pusting innimellom. Når man puster dypt, utvider mellomgulvet seg og kommer i direkte kontakt med øverste del av livmoren - det er det som blir så veldig smertefullt. Vel, dårlig forklart,men jeg har igjen lånt bort denne gullgruven av en bok.
I hvert fall - jeg fikk på slutten av fødselen ufrivillig prøve å ikke puste på denne måten, og da fikk jeg virkelig kjenne hvordan riene føltes ved å puste på vanlig måte. Huttemegtu! Andre fødsel gikk på et par timer og var meget intens, men her pustet jeg Fødsel-uten-smerte-pust hele tiden - og det gikk kjempegreit!

Gjennom Pilates skal man IKKE puste med magen. Man skal alltid trekke navelen dypt inn og oppover i bukhulen. Og - man skal puste dypt med nederste del av lungene - ved å utvide lungene utover og bakover. For min del synes jeg det virker som om jeg får like mye luft ved denne metoden som når jeg slipper magen utover i vanlig bløt form.
Noen andre som har prøvd? Lise? Håper ikke jeg tok fra deg Pilates-lysten nå fedonisten! .

*marianne tenker på pust og prøver å puste*

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat