Sv: Hvorfor går jeg opp 800 gr på en dag?
Jeg ser at mange råder til å ha en veiedag i uka. Hver må selvfølgelig gjøre sitt eget valg, men det er ulike måter å se det på. Jeg anbefaler ikke ukeveiing.
Jeg mener det gir bedre kontroll å veie seg hver dag og på den måten bli kjent med de svingningene man har i kroppen. Man kan la én dag være "tellende", eller bruke gjennomsnittsvekten for syv dager.
Hvis man ikke klarer å venne seg til svingningene kan man selvfølgelig la være å veie seg hver dag. Det blir jo psykologi, at det er lettere å forholde seg til. Og psykologi er viktig i forhold til mat og kropp. Men jeg håper vi kan være enige om at man ikke får noe mer korrekt informasjon av å veie seg sjeldnere.
Ta f.eks. eksemplet med et hopp opp på 800 gram. Slike hopp opp kan komme pga stress, røykelaks, salt eller andre ting som flere her har nevnt. Tror de fleste av oss opplever slike dager, og det er overveiende sannsynlig at man har en lavere vekt neste morgen.
Men hvis det hoppet tilfeldigvis opptrer på en "tellende veiedag" vil man jo få et feil ukesresultat! Dermed får man et feil inntrykk av "innsatsen" fra hele uka og lærer ingenting om årsaken. Hvis man derimot har veid seg hver dag, kan man kanskje finne ut av hva årsaken til akkurat dette hoppet er - og roe seg ned med resten av ukas resultater. 
Som sagt, hver må velge det som passer en selv. Men man kan ikke si at man får noe "riktigere" resultat med ukeveiing. Ukeveiing gir større sårbarhet for feilinformasjon, nettopp på grunn av slike variasjoner som ditt eksempel.
|