Er mannen min insulinresistent?
Han har slitt med det han kaller ”kattskjælven” i alle år, helt siden han var veldig ung og tynn som en flis. Legene den gangen sa at han hadde det motsatte av diabetes, at han produserte for mye insulin. Moren hans hadde diabetes, mener det var diabetes1.
Han har ved flere anledninger de senere årene (også nå i år) tatt blodprøver og målt bla. blodsukkeret. Hver eneste gang får han beskjed om at alt er normalt, og slår seg til ro med det. Han er 186 høy og veier nesten 115 kg i dag.
Nå har vi gått på ketolyse i nesten 5 uker og han har bare gått ned 2 kg. Vekten står dønn fast!
Det som er positivt er at han på disse ukene ikke har hatt et eneste tilfelle av ”kattskjælven”. Tidligere hadde han det flere ganger i uken.
Jeg har lest og lest, både her inne og andre steder på nettet, og jeg er overbevist om at han er insulinresistent. Jeg har forstått det slik at insuliresistens kan bremse en vektnedgang veldig.
Hva kan han gjøre? Han MÅ ned i vekt….
Ser at det finnes medisiner som kan være til hjelp, er det noe å satse på? Noen erfaringer?
Nå skal han til legen neste uke, men dersom det tas nye prøver nå vil vel de fortsatt være ”normale”, spesielt etter å ha gått på ketolyse i flere uker?
|