Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-09, 09:31   #7
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: I alle verden! Er ikke en kalori en kalori?

Gammel tråd, men likevel.. Forbrenningen går ned om natten hos de fleste mennesker, også hos dagaktive dyr. De som har alvorlige søvnforstyrrelser kan ha nedsatt forbrenning hele døgnet, dette fordi de aldri er uthvilte.. Så jo, endel av oss vil ha problemer med å slanke seg, kombinert med nattevaktsjobbing. Og det selv om man "rører på seg". Kroppen går på halv speed HELE døgnet, blir på en måte forvirret, og da kan forbrenningen bli halvert. Det er derfor et "stalltips" til nattevakter å innta så mye som mulig av døgnets måltider iløpet av dagen, og så få som mulig om natten. Alt dette styres av hormoner, f.eks. serotonin gjør oss søvnige, samtidig som prosessene i kroppen slakker på farten. Serotonin-produksjonen styres av lys, så et annet "tricks" er dagslyslampe på jobb. Stresshormonene kan øke hos de som jobber natt, fordi enkelte reagerer på at man jobber "på tvers" av det kroppen signaliserer. OG stress vet dere, minst like godt som meg, gjør det vanskelig å gå ned i vekt.

Er fra den aller nordligste biten av dette landet, og slet vanvittig med søvnen, antagelig fra fødselen (iflg opphavet) og helt til jeg flyttet sør. Sov sikkert 10-12 timer i døgnet på vinteren, 5-6 om sommeren. Følte meg våken om sommeren, alltid trøtt om vinteren. La jeg på meg av det? Aner ikke, tror nok årsakene er mere komplekse enn som så. Men, nå sover jeg 7,5-8,5 timer i døgnet, våkner av meg selv, og føler meg faktisk UTHVILT. Deilig, det.. Legger meg til nogenlunde samme tid, stort sett hver kveld, står opp til samme tid, uansett når jeg la meg Skal ALDRI jobbe aktiv natt igjen, er bare stress for meg, har stor respekt for de som klarer det over tid, tre år var mer enn nok for meg..