Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-05, 05:53   #10
Elliptical trainer
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 73
Elliptical trainer har en fantastisk aura rundt segElliptical trainer har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av themonk

...men for all del. Ingen har godt av å trene kondisjonstrening i 1 1/2 time i strekk! Kanskje hvis du har tenkt å bli maratonløper men...

Hvorfor er det ikke godt?

Har nå drevet med slik trening i 2-3 år. (Dvs startet for 3 år siden med 10-15 minutter og lagt til tid til jeg kom opp til en filmlengdetid. Dvs. kunne se på en hel DVD-film mens jeg trente. Vanligvis 1 time og 40 minutter.)

Har ikke lest noe om at det ikke skulle være sundt. Tvert imot: Det skal være sundt.
Hvis kroppen tåler det!

Den beste måten jeg kjenner til på for å finne ut om kroppen tåler det er å prøve og så se om kondisjonen øker, hvilepulsen synker, føler deg vel osv.

Tro alle kan finne ut av dette hvis de starter forsiktig og øker tiden og intensiteten jevnt.
Personlig ligger min grense nå på ca 2 timer med pulsen i over 150. Når jeg går over dette så tar det flere dager før jeg føler at jeg har kommet meg. Tolker det som tegn på overanstrengelse.

Kortvarig hardtrening/styrketrening må kanskje til for personer med liten muskelmasse, men det viktige hvis en tenker sunnhet og livslengde er kondisjonstrening.

OBS!!!
Husk hvile mellom treningsøktene. 48 timer er en god tommelfingerregel.
Hvile er like viktig som treningen!
All trening bryter nemlig ned kroppen, men det er under hvilen kroppen bygger seg opp igjen, til bedre form enn den var.

Rask søk på nettet...
(Jeg prøvde å finne en undersøkelse jeg leste for en tid tilbake om livslengden til vinnere av olympiske medaljer i forhold til hvilken idrettsgren de tok medaljene i.
Konklusjonen der var klar: Vinnere av Maraton, 10 km langrenn osv. levde lengre enn vinnere av øvelser som ikke krevde slik "enorm" kondisjon.)
Fant ikke igjen den undersøkelsen igjen . Skal søke mer, men her er noen andre)

http://www.mercola.com/2005/jan/8/exercise_diet.htm => Du må trene over 3,5 timer hver uke.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content...urnalcode=jama => Teknisk, men hva den sier er at det er mye viktigere å trene, enn å slanke seg med tanke på hjerte og lunge sykdommer. Og dess bedre form du er i dess mindre utsatt er du for slike sykdommer uavhengig av hva vekten din er.

http://www.theledger.com/apps/pbcs.d...412230361/1039 => Det beste er selvsagt å være slank og i meget god form.

Tilbake til utgangspunktet for denne tiraden:
Jeg har ikke tenkt å bli maratonløper, men har ambisjoner om et langt sunt livsløp og alt jeg har lest om trening så er det langdistansekondisjon som teller.
Kjenner du til undersøkelser som motsier dette er jeg VELDIG interessert.

ET

Ps. Personlig har jeg minsket hvilepulsen fra ca 70 ned til 50-51 på denne måten.

Sist redigert av Elliptical trainer : 01-05-05 kl 23:50.
Elliptical trainer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleolithic life style Svar med sitat