Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-09, 19:25   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sukker har ikke høy GI ...

Kopierer inn teksten fra bloggen min:

Det er ganske morsomt å lese hva Dansukker skriver om sukker.
Det er jo nesten ikke måte på hvor greit det er å spise sukker!
Faktisk kan man i følge Dansukker:
- Kalle sukker for “lagret solenergi” – det dannes nemlig i alle grønne planter ved hjelp av sollys, vann og karbondioksid”
Videre har Dansukker vært flinke og laget sider om sukker og energi, sukker og tannhelse, sukker og overvekt og sukker og diabetes.
Om du synes dagen i dag er grå og lei, så vil jeg anbefale deg å lese litt på de sidene, for du får deg en god latter :-)
Jeg og Morten lo så vi grein da vi leste.
Jeg gir deg under noen uttdrag.

Dansukker om energi:

* Det er en utbredt oppfatning at sukker er et karbohydrat som tas opp svært hurtig, dvs. at det har høy glykemisk indeks. Men sukker har faktisk en moderat glykemisk indeks
Min kommentar: Dansukker påstår altså at sukker (med en GI på 65) bare har moderat GI, ikke høy.
Pasienthåndboka sier annerledes, der er grensen for høy GI 50, middel GI 35 og lav GI under 35.
Lindberg har enda lavare grenser.

Dansukker om overvekt:

* Et godt middel til å unngå overvekt er å spise mat der maksimalt 30 % av energien kommer fra fett
* Fett metter dårligere og stimulerer stoffskiftet i langt mindre grad enn karbohydrater og proteiner
* En annen stor fordel ved fettfattig, karbohydratrikt kosthold er at man kan spise seg mett hver dag uten å få i seg for mange kalorier. Man kan derfor opprettholde normalvekten
* Sukker kan utgjøre en del av de ekstra karbohydratene i en fettfattig kostsammensetning. Men mange søtsaker inneholder både sukker og fett
* Kroppen er svært lite tilbøyelig til å omdanne sukker og andre karbohydrater til fett
* Undersøkelsene viser også at folk med normal vekt spiser mer sukker enn overvektige, som på den annen side spiser mest fett. Sukker øker forbrenningen mer enn fett og mer enn andre typer karbohydrater.
* En kontrollert undersøkelse har vist at å erstatte fett med enkle karbohydrater (blant annet sukker) gir like god vektkontroll som å erstatte fett med sammensatte karbohydrater.
* Nyere undersøkelser tyder på at et høyt forbruk av sukker i form av brus og andre leskedrikker er forbundet med risiko for overvekt. Årsaken kan være at flytende matvarer ikke gir den samme metthetsfølelsen som matvarer med fast konsistens
* Du kan saktens tilfredsstille trangen etter noe søtt uten å få en masse fett med på kjøpet – faktisk kan litt søtt i ny og ne gjøre det lettere for deg å holde en slank linje.
* Trikset er å velge søtsaker uten eller med lite fett. Det er f.eks. lakris, vingummi, saftis, skumputer og drops uten fyll. Er du glad i sjokolade, er en kokosbolle en god erstatning. Den smaker sjokolade, men inneholder mye mindre fett og mye færre kalorier enn den “ekte” varen. Du kan også velge skiver med marmelade eller honning for å dekke behovet for noe søtt.
* Karbohydrater – inkludert sukker – metter bedre enn fett
* Sukker kan medvirke til at barnet får en sunn og variert kost
* På samme måte som voksne blir heller ikke barn avhengige av sukker – det er bare det at de liker smaken så godt. Behovet for noe søtt er medfødt, og kan sees allerede hos nyfødte. Hvis ditt barn er utpreget glad i søtsaker, så sørg for å velge søte varer uten fett.

Dansukker om Diabetes:

* Nye undersøkelser viser imidlertid at diabetikere godt kan spise 25–30 g sukker om dagen uten at det går ut over blodglukosen. Man skal bare sørge for å fordele sukkeret over hele dagen, slik at hvert måltid ikke inneholder mer enn 5 g sukker.
* Diabetes skal tas på alvor, men hvis man gjør det, kan det også være verdens sunneste sykdom!
* Du kan også gjerne spise et stykke kake eller sjokolade i ny og ne, på samme måte som du kan bruke sukker sammen med kunstige søtningsmidler – det man kaller kombisøtning – når du baker

Les hele tekstene her
(Se i sidemenyen for å finne alle temaene)

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat