Vis enkelt innlegg
Gammel 19-10-09, 09:52   #25
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sukker har ikke høy GI ...

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men hvordan reagerer dia2 pasienter på å spise dette sunne brødet og potetene, som stort sett har høyere GI enn sukker?

Opprinnelig lagt inn av Blomman, her.

Det jeg har fått med meg er at mange med diabetes kan spise såkalt normalt (dvs ganske så høykarbo slik folk ofte gjør) - de bare pøser på med ekstra insulin istedet. ;-(

Det er ganske utrolig at folk som får diabets 2 får råd om å fprtsette å spise brød , poteter ++++

Min svigerinne som enda ikke har fylt 40 har heldigvis skjønt at hun måtte kutte ned på både brød, ris, pasta og poteter i tillegg til minimalt sukker. Hun fikk diabets type 2 for ca et år siden - og hun tåler iallefall brød og poteter og slikt dårlig i forhold til blodsukkerte sitt

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ja, men problemet er vel det at ikkje nødvendigvis alle diabetikarar endar opp med å velge lavkarbo, berre peisar på med meir medisin istaden. Det kjem heilt an på kva fastlege du har etc.

Jeg fikk påvist dia2 da jeg var 37 år gammel!
Min fastlege ble fullstendig tatt på sengen og sa: Det eneste rådet jeg kan gi deg, er å bli medlem av Diabetesforbundet!
Han ante ikke hvordan han skulle forholde seg til en som var såpass ung ved sykdomsdebut! Ikke visste han om at man har krav på opplæring og time på nærmeste dia- klinikk, heller!

Jeg merker faktisk ikke så mye på blodsukkeret om jeg spiser brød, pasta, poteter etc. Frukt og sukker( som i søte kjeks og kaker, smågodt etc) derimot sender det rett til værs!

Nå er det mange med dia2 som er flinke med kostholdet og således kan holde sykdommen i sjakk i årevis.
Min dia2 lot seg ikke kostholdsregulere, men jeg vil helst prøve å utsette bruken av insulinsprøyter så lenge som bare mulig!
Alle bivirkningene/ulempene med insulin vil jeg helst slippe, selv om det hadde vært greit å spise som jeg aller helst vil, og så bare sette en sprøyte!