Sv: Sukker har ikke høy GI ...
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Er du sikker på det?
Jeg mener å huske at jeg for mange år siden så en film om de to som forsket seg fram til insulinets dempende virkning på blodsukkeret.
I den filmen var det ei ung jente med dia1, hun var på et behandlingssted og der drev de på med kaloritelling. Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod hun (som så mange andre) i fare for å sulte ihjel da kaloriinntaket var nede på 300-400 kalorier om dagen.
Uansett hva som er riktig (jeg kunne helt sikkert ha sjekket det opp nå, men har litt annet å gjøre), så har dee nok vært mange forskjellige mer eler mindre gode råd til diabetikere gjennom tidene.
Veldig artig innlegg om Dansukker, forresten. Det er helt utrolig at de kan skrive så mye som er feil, men det beviser vel det gamle ordtaket om at hvis du forteller en løgn ofte nok, så blir den en sannhet... 
Se her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1107829
Sitat:
3) Af størst Betydning er Næringen, fordi Diabetikeren ikke er istand til at udnytte stivelseholdige og dermed beslægtede Stoffe. Med de forskjellige Erstatningsmidler for almindeligt Brød har Forf. i Længden ikke fundet sig tjent og mener derfor at det er bedst at tillade Pat. Nydelsen af smaa Kvantiteter Brød men dog som Tilgift til Kjød og Fisk, kun at tillade friske Grønsager og andre stivelsesfrie Plantestoffe.
Man har anbefalet Diabetikere Melk som et uskadeligt Næringsmiddel. Det taales undertiden, men oftere har Forf. seet ganske uheldige Følger deraf, navnlig ved Anvendelsen af den saakaldte Donkin’ske Melkekur iagttaget, at baade Urin og Sukkermængden øgedes. Snarere er som Drik at anbefale godt udgjæret, lidet sukkerholdigt Øl eller Rødvin i maadelig Mængde, medens de sukkerrige spanske og ungarske Vine bør forbydes. Af en maadelig Brug af Alkohol har Forf. aldrig seet Skade, forudsat, at den som i god Kognak er ren og uforfalsket.
|