Vis enkelt innlegg
Gammel 19-10-09, 14:44   #34
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Sukker har ikke høy GI ...

Jeg har skrevet et innlegg i bloggen min og Henriette Schønberg Erken.
Dere vet kanskje hvem hun var?

Sitat fra bloggen min:

Henriette Schønberg Erken (født 1866 i Oslo, død 1953 i Hamar) var en norsk husholdningslærer og kokebokforfatter.
I 1880-årene jobbet hun på Bonnevies husholdningsskole i Kristiania, og ga i 1895 ut Kogebog for skole og hjem sammen med kollegaen Caroline Steen.
Hun giftet seg i 1901 med Albert Leonhard Erken, og flyttet til Vang, hvor hun resten av livet bodde på Dystingbo gård. I 1908 startet hun en husholdningsskole på gården. I 1914 ga hun ut Stor kokebok for større og mindre husholdninger, som kom ut i mange utgaver fram til 1951. Det er blitt sagt at boka lærte Norge om matkunstens gleder, og boken er blant de få bøker som kan identifiseres ved forfatterens etternavn alene.

Jeg har en av hennes kokebøker, trykket i 1951, og det er ganske interessant det hun skriver om kost for diabetikere på den tiden:

Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.

Mer enn i nogen annen sykdom må man her streve for å skaffe avveksling. Bare den ting skal man erindre at den sykes lengsel efter brød kan bli næsten uutholdelig, og det kan være i årevis at den syke må holde ved med en stivelse- og sukkerfri kost, samtidig blir han lei av den fettrike kost, som skal være erstatning for mel og sukker. Mel og kavring i farser eller andre kjøtt- og grønnsakeretter må ikke brukes.
Kalvehjerne til jevning er også utmerket; den utvannende og forvellede hjerne kokes med 60 gram smør, til den er ganske utkokt; has i krukker, overhelles med smeltet smør for å bli lufttett. Bindes over og oppbevares koldt. Benyttes til jevning av supper og sauser. Istedenfor poteter kan brukes jordskokker og stakis.

Hele mitt innlegg om Erken, med noen oppskrifter fra kokeboken....virkelig lavkarbo!

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat