Sv: Kutter melk og gluten i angst for allergi
Opprinnelig lagt inn av bondetuppa, her.
Er enig i at hvis en kutter ut gluten og melkeproteiner til barna så bør det gjøres i samråd med lege el.
Men det er et lite paradoks oppi det hele, og det er at det gjerne ikke slår ut på blodprøver om en har en intoleranse. Av den grunn er den beste måten å komme til bunns i sakene å prøve ut kostholdsendringer.
Kjenner flere som har måttet kjempe en hard kamp mot helsevesenet for å få "godkjent" diagnosen melkeintoleranse hos sine barn.
Dette er jeg bare ikke enig i!
her sier du/dere mot dere selv. at man ikke skal kutte ut melk og gluten uten samråd med lege. samtidig sier dere at de fleste leger faktisk ANBEFALER melk og brød-mat. tester slår ofte ikke ut, og mange får beskjed om evn plager IKKE kan skyldes melk/gluten. min psykolog sier at det ikke går an å få psykiske utslag på melk/gluten. du må ha VONDT I MAGEN, da er det kanskje noe med kosten. Noe som er helt feil.
Jeg anbefaler foreldre om å kutte ut melk og gluten UTEN samråd med lege(hvis de ikke støttet deg på det). Mange leger bare forvirrer og kan til og med si det er "farlig".
Det blir som med lavkarbo også. Du bør ha litt peil på det også. Ikke særlig bra å bare leve feks på rene protein-mat(kutte ut både karbo og fett). lavkarbo kan også være usunt!
Jeg har selv en datter som er født med atopisk eksem(hun var sterkt plaget), utmattelse, søvnproblemer. hun var 2 år den gangen(er 5 nå).Jeg valgte på egenhånd å kutte ut melk og gluten(legen og familien var imot det). og en periode kuttet jeg ut korn(også glutenfri).
melk ble erstattet med vann. korn erstattet med fett og grønnsaker.
hun er idag helt frisk fra sine plager, sover bedre og mer energi(ikke så trett og sliten/grinete). hun var også kronisk forkjølet. hun har ikke vært forkjølet eller hatt verken feber eller omganssyke på 1,5 år!! (hun går i barnehage).
Så det er slett ingen uting å sette barn på diett. faktisk bør flere gjøre det og tørre gå imot det store flertallet. Du bør vite at grønnsaker er sunnest og at barn trenger godt med naturlig fett(også mettet) og at ren og naturlig mat er best. Det holder veldig lenge egentlig
|