Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-09, 12:58   #13
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kjenner 2 som har fått ME det siste året. Begge deltok i forskningsprosjektet for hjernehinnebetennelsesvaksinen som ble testet på ungdomsskole-elever på 80-tallet. Det har jo blandt annet vært tatt opp på flere dokumentarprogrammr at prosentandelen av ME syke som har deltatt i det prosjektet er mye høyere enn ellers i befokningen. DET syns jeg er interessant....
En ting er sukker og stivelse som "fucker" med systemene våre. Noe helt annet er jo alle de småtingene vi får i oss, via medisiner, maling, klær, leker....
Men jeg vil uansett tro at et stabilt blodsukker er bra om man sliter med lavt energinivå.

Jeg signerer denne
da vet du om en til..som var med på hjernehinnebetennelseforsøket på 80-tallet(89). Jeg tok denne vaksinen og tror den har trigget systemene mine. Du blir overfølsom for stress. det kan være mat, el-felter, kjemikalier, medisiner etc... Mange blir oversensitive/allergi/intolerante. ME er kronisk stress-tilstand. som vi vet så øker feks sukker stressnivå og mange blir dårligere av det(og annen useunn mat).
Jeg tror det er viktig for oss med ME å leve så naturlig som mulig. Rent og sunt kosthold(høy næringsverdi), mye natur/dyr/planter-opplevelser som øker lykkehormoner/får oss til å slappe av. Ta i bruk feks pusteøvelser, meditasjon. fokus på å hadet gøy og være kreativ. mindre krav, prestasjoner og forpliktelser. Fysisk aktivitet(feks gå turer for de som klarer), ikke minst og det VIKTIGSTE: tankens kraft og hvor du/vi holder fokus. Du får ikker mer energi av å tenke på hvor sliten du er og hvor lite du egentlig klarer, eller skulle ønske du klarte. Mangel på tilstedeværelse ser ut til å gjelde mange med ME(pga stress-tilstanden). mange av oss har ofte tankekjør og mye tanker som går hele tiden(aktivt hode, men ikke kropp) og vi opprettholder dermed spiralen/sykdommen.
Jeg tror du kan DEMPE symptomene med kostholdet, det er svært viktig med hva du putter inn, men det er bare med hjernes hjelp(og følelser i hjertet) at du kan virkelig stoppe stresset og bli helt frisk. for at hjernen skal fungere optimalt trenger vi sunn mat, frisk luft, aktivitet, kreativitet, glede, være tilstede, føle kjærlighet og takknemlighet.
Det er mine tanker og erfaringer rundt ME.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat