Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?
Når man spiser sukkerholdig mat stiger blodsukkeret, det kommer masse insulin ut og fikser opp, og så synker blodsukkeret drastisk. Dette blodsukkerfallet fører til en biologisk "panikkreaksjon", det skilles ut stresshormoner, og man føler sult og en trang til å spise for å få opp blodsukkeret igjen, for lavt blodsukker er jo ikke en bra ting, og når det faller fort kan jo det signalisere fare.
Når man har ME, så er det jo en teori at man har overaktive stresshormoner (jfr. stressloupen som det ofte refereres til), og ved å balansere blodsukkeret sitt gjennom kosten, så bidrar man til en god del mindre stresshormoner i kroppen og dermed kan det gjøre totalsituasjonen bedre.
Jeg tror ikke at ME kommer av kostholdet. Med mindre man ikke har spist mat, men bare sukker (kake, boller, brus, godterier, chips) og nesten ingen ordentlig mat, -samt får en annen kjempebelastning på toppen (ulykke, kyssesyken, cøliaki, fødsel, kreft osv.), men da vil det jo ikke komme av kostholdet, men kostholdet vil være en medvirkende faktor. Det er ikke det samme som at det ikke kan hjelpe å stabilisere kosten når man først er blitt syk, men det forklarte jeg jo over.
Det er mange veier både inn og ut av CFS/ME, og jeg tror at når man først har fått det, så er det mange ting som kan være med på å hjelpe. Selv om man fikk det utløst av en infeksjon, så betyr ikke det at man skal avvise psykologkontakt, for det kan gjøre godt for sykdommen å redusere stress ved å få snakke om hvordan en har det, og evt. luke ut enkelte tankemønstre som kan være destruktive og forverre sykdommen. (For å ta et eksempel, så har jeg hatt ekstrem svangerskapskvalme to ganger, men det opplevdes ikke likt begge gangene. Andre gangen gikk mye lettere fordi jeg fortalte meg selv mens jeg kastet opp at dette går bra, du er flink, snart er det over, osv. Første gangen lå jeg over doskålen og tenkte "nå dør jeg, herregud dette er så grusomt, åååå, jeg kaster opp blod også, tenk så oppetset halsen min må se ut" osv. ) Hvordan vi forholder oss til sykdom kan ha endel å si for forløpet også tenker jeg. Men alle behøver ikke det samme. En som spiser ok har ikke behov for kostholdsveiledning, en som ikke har negative tanker trenger ikke sortere noe som ikke er der osv.