Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt?
Jeg har en bror som er overvektig. Han er 36 år, gift, to barn, kontorjobb og stillesittende liv. Jeg ser klart alle symptomer på lav toleranse for karber, dårlig humør, lite energi, spiser tradisjonell "sunn norsk mat", ikke noe fastfood spiser, ikke mye fett, ikke godis osv osv.
Jeg ønsker kun min bror det aller beste og håper på å hjelpe ham til å gå ned i vekt. Jeg har snakket med kona hans om det, og hun også er veldig klar på at noe må gjøres. Har ikke snakket med ham selv om dette, men jeg vet at han legger ansvaret over på kona, lage annereldes mat osv. Jeg vet at han gikk ned en del for noen år siden med lett Linberg-ish mat, men dette har kommet på igjen, denne gangen med følge.. Tipper han har minst 30 kg overvekt..
Hvordan snakker jeg med ham om dette? Hva sier jeg uten å fornærme han? Selvfølgelig vet han jo selv at han er overvektig, mannen er jo ikke dum, men fornektelse er en fin ting..
Jeg vil så gjerne få råd til hvordan jeg kan gå frem på en mest mulig hensynsfull måte, for jeg vil så inderlig at nevøene mine kan beholde pappan
sin i mange år..
Råd mottas med stor takknelighet!!
|