Sv: Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?
Opprinnelig lagt inn av Almar, her.
Har lest tidligere tråder om hårtap, og har fulgt de fleste tipsene der. Jeg tar b-vitamintilskudd (og har fått dokumentert ved blodprøver at jeg ikke mangler B-vitaminer). Jeg har ikke gjordt dette for å slanke meg, og har heller ikke gått ned i vekt, så jeg kan ikke forstå om det er fordi kroppen konsentrerer seg om andre ting enn håret. Men det er nettop derfor jeg lurer på om det kan være fordi jeg er i ketose. At kroppen jobber med det og ikke har "tid" til håret... Siden jeg ikke slanker meg trenger jeg ikke å være i ketose og tenker derfor på å øke litt på karbene.
Når jeg skriver siden starten er jeg litt usikker på akkurat når det startet, men mener det startet noen uker etter jeg startet med LCHF. Altså at det nå har vart i fem mnd. (Jeg har ikke PCOS. Har to barn, er normalvektig, ikke plaget med ekstra hårvekst andre steder, hormonblodprøver o.k. osv)
Klart at kroppen jobber, og at den merker "sjokket" ved kostholdsendringen. Men hvorfor holder du deg i ketose når du ikke slanker deg og ikke trenger det? Ketolyse er jo først og fremst en slankemetode. Lavkarbo er derimot ett livsstilsvalg.
Jeg vil uansett tilskrive hårtapet ditt til kostholdsendringen. Jeg vil ikke legge skylden på ketose, for det hadde kommet til å skjedd uansett om du spiste 20 eller 40 karber daglig, trolig. Med forbehold om at du i de siste 6-10 månedene ikke har gjennomgått noe annet stort noe som har stresset kroppen (stress, operasjoner, store livsomveltninger osv) så er det kostholdendringen som gjør dette, og det stabiliserer seg.
|