Sv: Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt?
Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.
Ingen i hele verden er selv skyld i overvekt. Med dagens "normale" kosthold er det så godt som umulig å beholde normalvekt og samtidig ha et naturlig forhold til mat. Hvem vil vel gå sulten i flere uker - eller måneder? Den selvkontrollen som må til for å få til det er så på grensen, og at mange får alvorlige spiseforstyrrelser er fanken ikke rart.
Her er jeg uenig med deg. Hva med alle dem som er normalvektige paa vanlig kosthold? Det finnes jo en god del av dem ogsaa... Det er veldig mange som er overvektige fordi de spiser alt for mye av alt - baade karbo og fett. Jeg sier ikke naa at alle gjor det, men jeg vet jo selv hvorfor jeg ble feit. Det var ikke fordi jeg spiste for mange poteter, men fordi jeg spiste for mange poteter sammen med for mye annen mat. Jeg tor paastaa at samtlige av de fete menneskene jeg ser her borte som spiser wienerbrod til frokost og burger til lunch (det er nok av dem paa universitet her), ville kunne gaatt ned mye ved aa sette sammen kosten sin paa en annen mate - vaere seg lavkarbo eller lavfett.
Jeg vet jeg er paa et lavkarboforum og at vi her er enige om at lavkarbo fungerer best, men aa si at det er det eneste som fungerer, det synes jeg blir vel bastant. For noen er det det eneste som fungerer, men det gjelder ikke for alle. Alle dietter handler om aa velge bort noe til fordel for noe annet for faa termodynamikkens forste lov til aa passe - enten i enkel form eller i manipulert lavkarbovariant. Jeg vet om folk som har gaatt ned masse baade paa Grete Roede og med lavkarbo - og jeg vet om folk som har gaatt opp igjen baade paa Grete Roede og med lavkarbo. Felles for dem er at naar man ikke klarer holde retningslinjene for dietten lengre, saa innhentes man av termodynamikken...
|