Sv: Mat som ikke må tygges?
Jeg fikk sympati-tannpine bare av å lese denne tråden i går kveld, jeg Ingen gode råd, bare forskrekkelse over at det går an å gå rundt med vonde tenner uten å søke umiddelbar hjelp, økonomi eller ei... au, au.
Og jvb - Bytt fastlege! Virkelig. Det er meningsløst å ha en lege som ikke gir deg følelsen av å bli lyttet til eller tatt på alvor. Det skal mindre til enn dine symptomer for å få en henvisning til nevrologisk utredning. At overvekt er det eneste din nåværende fastlege ser taler ikke godt om vedkommende.
Jeg var selv gjennom ti år med sånn sta uvilje hos leger (Alltid enten "Kom deg ut og jogg en tur så blir alt bedre" eller "Her, antidepressiva!") før noen tok symptomatikken min på alvor og "så" nok av meg til å i alle fall konkludere at det slett ikke var angst det var snakk om. Da de i tillegg endelig satte meg på en sykkel for å teste hjertefunksjon og whatnot under aktivitet, var det ingen som fant på å foreslå at overvekten var noe annet enn konsekvens heller, definitivt ikke årsak. Så... ja: Bytt lege. Legen skal være der for deg, ikke gi deg dårlig samvittighet/skam/sinne for å oppsøke ham/henne.
(Oi, jeg ser du har vært gjennom tre leger allerede altså - men jeg holder fast ved oppfordringen min, jeg...)
|