Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-09, 23:29   #28
Shooterr
Medlem

Medlem siden: Jun 2009
Shooterr er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Malbenus, her.

@Jolly : Har lest litt rundt emnet trening og ketose, da jeg nylig har startet både treningprogram og lavkarbodiett. Den jeg har fått mest info fra er
"The Ketogenic Diet" av Lyle McDonald.

Ifølge boka så kan intens trening ødelegge for ketose. Grunnen til dette er at kroppen er i stand til å produsere glukose (blodsukker), Dette skjer i leveren og kalles gluconeogenesis. Leveren kan blant annet bruke visse aminosyrer(protein) eller glyserol ( gly-delen av triglyserider, altså fett) i den prosessen.

Hvis du trener intens, så klarer ikke kroppen å levere nok energi via fett alene. Hvis man da er på lavkarbo, så er den eneste gjenstående energikilden proteiner, som blir omdannet av leveren til glukose.

Grensen for intens trening ifølge boka ligger ved 85% av makspuls som Shooterr allerede har nevnt.

Takk for en bedre forklaring på det jeg prøvde å få frem

Husket nettopp at Johan Kaggestad snakket en del om dette under en TdF sending i sommer, og han sa at terskelen for når kroppen ikke lenger primært kan benytte fett som energikilde er veldig individuell, men at for de aller fleste ligger den mellom 82-87%. Kan derfor sikkert være lurt å begynne på feks 80% og prøve seg litt frem.

Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat