Sv: Trening og ketose - negativt?
Å trene på fett er ikke bare et fett.
Det er flere og flere idrettsfolk som nå begynner å innse at vi står ved starten av en ny æra, der karbo myten begynner å dø enn langsom død.
At kroppen helst vil ha karbohydrater å forbrenne, er en myte. Altså: Kroppen er en veldig logisk og økonomisk innretning. Den vil ha så mye energi inn, så lite som mulig ut. Hva gir mest energi? Jo,det vet alle her - FETT. Hva slags energi varer lengst, altså hvilken matvare gir mest energi pr gram? Jo, igjen FETT. Logisk sett vil kroppen fra naturens side være mest utrustet for å forbruke fett som sin primære energikilde.
Idrettsfolk som bruker fett som sin energikilde, vil generelt ha større og flere mitokondrier enn sine kolleger som bruker karbohydrater, antagelig fordi fettmolekyler er mer komplekse enn karbohydratmolekyler.
På fetttrening vil du ha en langt høyere puls enn på karbo, derfor må du gjøre en fornuftig ting med din dyre pulsklokke: Legg den vekk. Jeg brukte karbo før, og lå på ca 165 slag pr minutt på 4x4 intervall. Nå ligger jeg på 195 på samme intervall, så- glem klokkene. De er beregnet på karbotrening.
Det står hvor mye du har forbrennt av ditt og datt. Også bare tull. De er datamaskiner, som beregner ut fra en snitt person, som vil forbrenne Cirka ditt og datt, med en gitt puls, uten hensyn til personlige variasjoner. På noen vil det passe som hånd i hanske, på andre kan det være helt borte i staur og vegger.
Ultraløpere som bruker fett, løper gjerne i fire til seks timer uten annet enn vann, uten problemer. Jeg har selv vært i diskusjon med en fyr som spiste egg og bacon klokka syv, løp fra 9 til 3, og spiste så lunch klokka 5. Uten å være spesielt sulten.
Skal du ned i vekt, vil jeg råde til å trene intervall èn gang i uken, tempotrening èn gang i uken, og èn langkjøring.
Om man bruker vekter, vil jeg råde til å kjøre 3 sett pr øvelse, 4-6 reps, ikke mer en èn øvelse på de små muskelgrupper og to på de store, helst 72 timers hvile. Restitusjonstiden synker dramatisk når du spiser nok fett - gjør du det?
Selv har jeg et relativt avslappet forhold til karbo. Noen dager null, andre dager femti. Fettprosenten bør ligge på 80, eller tett opptil. Proteinet prøver jeg å ha fra 1 til 1,5 pr kg kroppsvekt, alt ettersom hvor hardt en trener.
Husk også at blodet ditt må ha så mye væske som mulig, for raskest transport av fett. Mye vann, og gjerne høyt inntak av E vitamin (treningsvitaminet nr 1) hjelper. Høyt inntak = 400 mg eller mer.
Jeg har hele mitt liv ( 40 år nå) trent på høykarbo. Jeg gikk over til LCHF i slutten av August i år. En helt ny verden har åpenbart seg innen trening. Trening i Ketose er langt, langt mer effektivt og avslappende enn på høykarbo, bare en gir kroppen tid og sjanse til å lære seg og forbrenne fett. Andreas Eenfeldt ga meg dette rådet: I begynnelsen, trene LANGE ØKTER, slik at kroppen får tid og trening på å forbrenne fett. Etterhver kan du trene med puls nær max, og den vil allikevel forbrenne fett. Glem alt hva du har lært om tidligere pulstrening o.l. Nå er du på nytt land.
Dessuten, som ei jente sa her: Meditasjon vil jeg tro er undervurdert. Det vil jo senke kortisol og andre gufne hormoner voldsomt. Trening og Meditasjon er nok a og o. Men så er det at meditasjon er jo så stressende for noen, for da GJØR EN JO IKKE NOE.... )
|