Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.
Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom 
Men tankegangen i ditt første avsnitt blir det jo litt sånn "survival of the fittest", og en slik tankegang er grusom i dag, synes jeg. Vi vaksinerer mot potensielt dødelige og skadelige barnesykdommer som kan ramme alle, vi vet ikke hvem de på forhånd rammer. Og mange barn er for syke til å selv ta vaksinene så de er avhengige av at andre barn er vaksinerte.
Og det er jo nettopp bla. pga. alle som vaksinerer at dine barn har vært skånet for disse sykdommene. Dersom alle slutter å vaksinere kan vi jo bare tenke oss hvor mye mer utsatt barna vil være for disse sykdommene. Riktignok er det mindre farlig å få dem i dag enn for 50-100 år siden (men barn kan dø av det i dag også), men har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!
Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.