Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Bare et lite innspill til å "leve naturlig";
Forskning viser at vi stresser når vi bor i byer/tettsteder med mere enn 1500 (pluss/minus) innbyggere. Vi er "designet" for å leve sammen, men ikke altfor mange på samme sted. Mange av oss utvikler teknikker for å minske dette stresset, det er et kjent faktum at "byboere" gjerne automatisk filtrerer inntrykkene fra omverdenen for å takle/fordøye det de bombarderes med av informasjon. Noen klarer aldri å opparbeide seg denne beskyttelsen, og sliter med det, hele livet. Andre kjeder seg vettløse om de befinner seg tre meter utenfor bygrensen..
Antallet verdensomfattende (for noen epidemier kun den "kjente delen" av verden, om man går tilbake i tid) har økt i takt med befolkningstettheten, antall ofre proporsjonalt med denne utviklingen, antas det. (Antagelser fordi endel epidemier mangler skriftelig materiale..) Mye kan man si om Darwins teorier, men èn ting kan man vel si på generelt grunnlag; vi endrer ikke vår genetiske koding spesielt raskt. Er da vaksinering den eneste måten vi overlever på? Eller blir det tvunget frem restriksjoner på omgang og handel med resten av verden? Eller; kan vi ta med fordelene av handel, og velge metoder som kan tilpasse oss dette smittepresset bedre? Som vaksinering..
Min påstand er at vi vanskelig kan "leve naturlig", selv om vi spiser økologisk til det tyter ut av ørene på oss, og ønsker å spise "ren mat". Jorda er utarmet, vi er avhengige av vitaminer og mineraler som tilskudd, og egentlig vet vi forferdelig lite om virkninger/bivirkninger av det kostholdet vi velger, over lang tid. Uansett hvilken filosofi vi velger å leve etter.. Det har vært gjort lite seriøs forskning på hvilke større sammnehenger vi fungerer etter. Mer i målestokken "definere en bit i et puslespill med x-antall deler".. Samtidig som man tilsynelatende ikke gidder bry seg om hvor den brikken egentlig hører hjemme.
Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..
Litt på siden, men ser jeg ikke er den første..