Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Dama til broren min er hysterisk opptatt av hva man kan bli sjuk av, hvilke land man kan og ikke kan reise til, tar magetabletter i en mnd før avreise, livredd for hvilke steder hun spiser osv. Hun har uten unntak vært magesyk første halvdel av ferien og forkjøla av luftanlegget siste halvdel.
Jeg og sambo er ikke så opptatt av sånt, tar ting på sparket, og syns det er gøy å leve lit farlig i forhold til restaurantvalg på ferien (hvertfall så lenge de er "ekte"). Jeg har spist på veikro i Egypt, på gatekjøkken-vogn i en bakgate i tyrkia, rett fra nyslakta gris og i panna hjemme (utendørs, uten desifisering ) , og i bushen i afrika. Og ikke blitt syk ene eneste gang.
Jeg mener hun bekymrer seg sjuk, at om hun ikke hadde forberedt seg så mye, så hadde immunforsvaret hennes ikke vært i hvilemodus til enhvert tid. Så for meg er det å ikke utsette seg for smitte å faktisk gjøre det innimellom.
Jeg er faktisk slik som dere altså, men passer jo litt ekstra godt på barna. Og før jeg fikk barn dreit jeg vel i det meste og tok alt på sparket for da hadde jeg ingen å passe på slik som nå. Nå MÅ jeg jo være mer forsiktig for barnas skyld.
Men jeg er ikke hysterisk overfor støv og skitt og sånt, slik mange er, og jeg er helt enig i at det ikke er bra å ha et sterilt miljø. Og jeg er uhyre sjelden syk, nesten aldri. Men jeg vaksinerer altså mot barnesykdommer og sykdommer jeg anser som svært ubehagelig eller farlig å få. Frem til nå har det kun vært barnesykdommer, og nå blir det svineriet. Og så tar jeg jo de vaksinene jeg er anbefalt om jeg skal reise utenlands, som sagt, men jeg har ikke hatt råd til noen slike ferier enda.