Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-09, 22:22   #177
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Easy Life høst 09

I kursboka står det ingen ting om at det skal være naturris etc., bare at 25% av tallerkenen skal bestå av stivelsesholdige matvarer som pasta, poteter, ris. I den rekkefølgen. Bra du har en oppegående kursleder!

"Jevnt blodsukker får man og ved å bl.a. spise frukt, yoghurt eller brødskiver som erstatning for "tillagede" måltidene, evt mellommåltider, samt spise ofte og lite.. " Fedon tillater noe pasta etc., men om ikke opplegget der er endret i den senere tid (siste tre årene), så er det snakk om mengder under 25% av f.eks fullkornspasta, og ikke til "alle måltider"/middager. (Det skal vel være mindre mengder?!?!) Og uansett ingen poteter.. Synes det er mye raske karbohydrater i den modellen, og kan se hvorfor man kan merke/må unngå svingninger i blodsukkeret. Unngår det, ved å innta forsvinnende lite karbohydrater..

Menyforslagene ramser opp råvarer som jeg anser for å være en blanding av det Statens ernæringsråd kommer med, med en god "touch" av Fedon Lindberg. Problemet er, for meg, er å se hva de egentlig er "ute etter". Det blir en diett som har litt for mye karbo, noen forslag ville gitt meg skjelvinger (f.eks fruktsalat med 200g frukt blandet i en yoghurt naturell), lite kalorier (spesielt middagene, f.eks kokt torsk, en potet og dampet brokkoli. Eller hva med kyllingfilet, basmatiris og sjampinjong??) Det blir en saus av lav karbo, "normal karbo", lav kalori og vet ikke hva. Hele poenget mitt er, og var; Jeg kan ikke leve på sånn mat. Jeg kan overleve på det, ja en stund, men da blir blodsukkeret mitt å danse hoppsa! Det klarer ikke min insulinproduksjon å tilpasse seg, så jeg vil, faktisk, gå opp i vekt på denne dietten.. Så joda, mener enda Fedon er et bedre alternativ, med restriksjoner på frukt, mer vekt på GI, forståelig tenkning og litt enklet sagt; en bedre meny. Ikke spesielt godt forklart, dette, men jeg kan ikke se at disse menyforslagene er "veldig Fedon". Er vel som med det meste annet, man ser det man vil se, kanskje jeg skulle få pusset glassene i brillene mine, og lese Fedon enda en gang.... Tror jeg må ta meg en neve rosiner og noen mandler.. Er for sent på dagen for meg, dette! Følelser, Doink.gif