Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Konspirasjonsteorier, morsomt ord egentlig. Det er akkurat som om ordet konspirasjon ikke får lov til å kunne være annet enn teorier. Selvfølgelig finnes det konspirasjoner, det er bare å se på historien det. Selvfølgelig finnes det gale mennesker også i ledende posisjoner som utfører konspirasjoner, det er bare å se på diktatorer gjennom tidene. Feks Idi Amin, Hitler, Pol Pot, Stalin, Mao, etc.
Det blir litt naivt å tro at man er sikker og vel tatt vare på av de som styrer, neppe, men man er ganske godt tatt vare på av sine venner og famile, det skal man bry seg om.
Og det finnes uansett en svær skare av vanlige ganske snille og skikkelige mennesker som jobber for sitt eget og andres beste så godt de kan ut fra sin forståelse av verden. Ofte gjør slike mennesker feil valg uten å mene det, i beste mening...
Om vi skal øke i antall på denne jorda som vi gjør pr år idag uten å gjøre noe med mengde mat vi produserer eller å ha en bærekraftig utvikling generelt kan man være sikker på at samfunnet bryter sammen en dag på en eller annen måte.
Til dette ser folk ulike løsninger. Noen gærninger tenker sikkert på å redusere befolkningen, de om det, flere mer menneskelige hoder vil gjerne gjøre noe med matproduksjonen og fattigdommen. Id-merking har kommet så langt at man tilbyr dette til folk i USA og noen velger dette for å føle seg trygge. Hunder har vært merket lenge, husdyr merkes mer og mer. Det er en meget praktisk side ved dette.
Vi mennesker er på vei mot et mer og mer elektronisk samfunn uten penger, globalisert, vi kan reise mer, vi kan tenke mer, vi kan konspirere mer, kunnskap øker, vi kan samhandle mer, mer vennskap, mer læring, vi går fremover, bare vi kan evne å gjøre dette på en god måte.
Hvis man tror at alle tenker på ditt ve og vel tror du feil. Det er alltid noen tullinger som ikke har lært folkeskikk som har for mye makt til å skade andre, men slik har det alltid vært.
Å vaksinere seg mot gulfeber eller andre skikkelig ekle sykdommer er gull verdt. Å vaksinere seg for unngå en tiendels promilles sjanse for å dø er kanskje å dra det for langt iallefall for meg, mitt valg.
Dersom vi innfører obligatorisk vaksinering, selvfølgelig vil noen kunne lyste å misbruke dette, i det minste økonomisk ?
Å være virkelighetsfjern er både å tro at det ikke finnes konspirasjoner samt å tro at at det bare er konspirasjoner. Jeg vet seff ikke fasiten, men jeg kan med min beste evne prøve å manøvrere i denne verden, en blanding av vakkert og stygt i skjønn forening.
Men uansett er nå livet her og nå med de viktige trivialiteter som finnes for meg. Jeg synes vel at de værste konspiratorikere kanskje har et litt spesielt verdensbilde, men jeg får være for god for å le av det, for avskrive alt kan jeg ikke og jeg er glad for at noen tør å stå opp for mitt beste også.
Jeg tør å tro på noe av det faktisk...og vips kan jeg kanskje fatte mer av hva som skjer i verden.
Folkehelseinstituttet ble starte bla av Rockefeller på 30-tallet. Hvorfor i huleste skulle oljebaroner gidde å bry seg om potetspisende nordmenns helse ? Fordi de er snille ? Kanskje, kanskje ikke, jeg kan iallefall observere at idag jobber FHI relativt proaktivt for massevaksinering og at dette er omdiskutert. Til stor del pga folk i FHI sin beste forståelse og overbevisning og ve og vel for oss, men ikke ensidig positivt etter flere andres mening og uansett bruker samfunnet 650 mill NOK på en vaksine, det er altså noen som har 650 mill i omsetning på lille Norge. Det er jo uansett god bussiness det....
Nei naiv har jeg ikke tenkt å bli, hverken den ene eller andre veien.
Vaksiner mot svært dødelige sykdommer takker jeg for, vaksine generelt har hjulpet oss, men å vaksinere meg for enhver pris for all sannsynlighet ja det velger jeg å ikke gjøre.
jeg tror jeg respekterer ulike syn jeg...
|