Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Man kan ikke tro at, joda på matfronten er det greit å ikke tro helt på myndighetene, men for alt annet er det fakta man får høre.
Det finnes ikke noe som heter absolutt fakta. Alt man får lese er filtrert gjennom et menneskets eller flere menneskers virkelighetsoppfatning og er det noe vi mennesker ikke klarer så er det å være 100% objektive.
Selv har jeg lest virkelig mye rart, noe helt skrudd og noe ganske trolig, noe fakta og noe fiction, men jeg må selv avgjøre hva som er fakta og ikke. Det negative har vært at verden ikke er så enkel og trygg som jeg trodde, den er faktisk tidvis ganske stygg, men så har jeg i samme slengen oppdaget alt det nydelige også.
Verden er fantastisk sammensatt av stygt og fint i en skjønn forening.
Legemiddelindustrien skal som annen industri vise at aksjene er gode å investere i og at de kan vise til en omsetningsøkning fremover. Det er ikke lett i en verden der faktisk helse øker og dødelighet synker. Bare det å tro at pengemotiv alltid skal fikse en god og menneskevennlig legemiddelindustri blir for dumt.
Vi har et kapitalistisk samfunn som baserer seg på at mennesker blir motivert av mulighet til rikdom. Dette gir mye mer verdiskapning enn feks kommunismen klarte å få til, men alle systemer har sin pris. Hvordan velger enkeltmennesket når man står ovenfor å tjene penger eller sin nestes beste ? Ikke alle velger sin neste. Vi har et av de beste samfunnene i verden i Norden siden vi aksepterer å dele godene mer enn i feks USA.
Legemiddelindustrien må ha penger som annen industri, men en ren bedriftsøkonomisk tankegang for all medisinutvikling fokuserer på patenter og overskudd, vi får en vridning vi kanskje ikke alltid er tjent med. Så bruker vi milliarder til influensavaksiner og så klarer vi ikke utrydde malaria.
Feks en naturlig basert medisin som er effektiv og som ikke kan patenteres er rett og slett uinteressant for denne industrien. Eller et naturlig basert søtningsmiddel som stevia...
|