Sv: Trening og ketose - negativt?
Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.
Jeg ligger på 1/2/0,5 gram av henholdsvis protein, fett og karbohydrater per dag. For meg blir det da ca. 90 gram protein, 180 gram fett, og 45 gram karbohydrater, men siden jeg forsøker å gå ned i vekt har jeg redusert karbomengden til rundt omtrent 20-30 gr per dag. Forøvrig så spiser jeg stort sett alt jeg har lyst på, bortsett fra brød, pasta, ris, poteter, rotfrukter etc. Jeg holder meg stort sett til salater, grønnsaker, sopp, løk, nøtter, fisk, fugl og cocosa eller meierismør. Spiser også noe rømme eller creme fraice til middagene.
Jeg trener endel og vekten min har vært stabil i ca. 3 uker nå. Så det er mulig jeg må endre på sammensetningen, eventuelt sparke igang forbrenningen min igjen med en dag hvor jeg gasser meg i karbohydrater og da "gode" karbohydrater. Jeg mistenker nemlig at jeg har for lite inntak av energi i forhold til aktivitetsnivået og derfor har kroppen min gått i spareblussmodus. Noen tanker rundt dette?
Noen tanker har jeg vel. Det som slår meg er at du først lister opp karbohydratene, altså salat og grønnsaker. Du ligger på over 2000 kalorier pr dag, noe som ikke indikerer sparebluss. Det kan være treningen som gjør det, du kan være av typen som ikke har problem med å legge på seg muskler, da vil vekta gjerne stå rolig, i og med at muskler er tyngre enn fett. Noe annet kan være at du er veldig følsom for karbo, og bør kutte ut alle grønnsaker som inneholder mer enn 5 gram pr 100 mens du går ned i vekt. Jeg foreslår at om du vil øke energiinntaket, gjør det på fett, IKKE karbohydrater. Du vil holde det mett mye lenger på 50 gram fett enn 50 gram karbo, dessuten vil fettet trigge hormoner som virker motsatt av Insulin, altså kan du indirekte øke forbrenningen, ettersom glukagon øker aktiviteten i musklenes energifabrikker. Om du spiser for mye karbo, uansett hvor gode de er, vil du øke insulinet, som kan bremse eller stoppe fettforbrenningen for kortere eller lengre periode, om du er følsom for karbo. Noen mennesker må holde seg under 10 gram karbo pr dag for å gå ned i vekt. Vet ikke om du tilhører den kategorien, bare nevner det .
|