Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Igjen, grunnen til at det reagerer kraftigere på denne influensaen enn sesonginfluensa, er at sesonginfluensa tar livet av eldre og syke mennesker, altså folk med allerede nedsatt immunforsvar feks. Svineriet kan ramme hvem som helst. Ikke at jeg sier den er så mye farligere, men det er hvertfall forskjellen, og grunnen til at det reagerer mer, tross tall-forskjellene. Når en epidemi rammer friske, unge folk, barn osv, så er det jo helt klart skumlere, selv om jeg tror vi som ikke er i risikogruppene ikke akkurat kommer til å dø om vi får den.
Og hvor står det at man i Norge helst ikke skal melde fra om bivirkninger?
Nå har det vel kommet frem at alle ikke er så friske som man først trodde. Før man buser ut og sier at influesaen har tatt livet av et frisk menneske, bør man først undersøke om personen hadde underliggende sykdommer, som det har vist seg at flesteparten har hatt.
Nå er det slik at de som har dødd av influensan har dødd av viruset, mens de som har dødd etter vaksinen har dødd av sin underliggende sykdom...
Jeg kommer aldri til å spille rulett med mitt eget liv for å være "solidarisk" med risikogruppene som ikke kan få vaksine, kan de love meg en vaksine som er 100% trygg - jepp, men når ikke engang legemiddelfirmaet vil påta seg noe som helst ansvar for vaksinen - neitakk!
|