Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-09, 13:58   #1
Hillelille
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hillelille er ny på veien

Rett kosthold for hver kropp har tydeligvis mye å si

Jeg er veldig interessert i kostholdsdebatter og hva det gjør med kroppen. Jeg har i lengre tid lagt merke til at stadig flere tyr til "utradisjonelle" metoder for å bedre sin egen kropp.

Jeg så på Oprah her i forrige uke, hvor det var sånn livsstilsspesialsending. Her hadde hun funnet mennesker som leger mente kunne leve til de ble minst 150 år, og alt pga kostholdet.

Det interessante er at begge de to mennene hun hadde funnet, hadde forskjellige dietter. Den ene mannen spiste nesten bare rå og naturlig mat som er rik på antioksidanter, mens den andre mannen levde etter kalorirestriksjoner hvor maten skulle bestå av kilder til viktige mineraler, vitaminer og antioksidanter.

Begge to hadde opplevd det de kalte gunstige bivirkninger av dietten. Han spiste rå mat hadde tatt av en del kilo, og veide nå 59 kg og var 179 høy. Han var over 60 år og etter to år på dietten mente legene nå at han hadde kropp som en 20åring.

Han på kalorirestriksjoner var også over 60 år og hadde tatt av en del kilo. Han hadde sluttet med medisiner og sluttet å bruke briller fordi kalorirestriksjonen hadde gjort slik at synet hadde blitt bedre. Også hans kropp hadde blitt yngre av diett.

Så leser jeg en artikkel noen her inne hadde linket til. Om en svensk lege på LCHF som hadde vært hos massør og massøren kunne fortelle at pasientene hans på LCHF hadde mye mer smidige muskler enn andre og mindre plager med muskler og ledd.

Det får meg til å tenke over hvor mye av dagens helseproblemer som kunne vært løst dersom folk hadde våget å spise utenfor normalen. Fra før av vet vi jo om livsstilssykdommer, men tenk om de som var kronisk plaget av betennelser i armer og skuldre kunne spise "riktig" istede for å gå til legen. Eller spise riktig i utgangspunktet. Eller de som er plaget av migrene greier å eliminere den maten fra kosten som etter all sannsynlighet gir dem migrene?

Vi kan knytte masse plager og problemer, ja til og med adferd og psykiske lidelser opp mot kosthold. Det heldige er at vi i det moderne samfunnet blir mer og mer bevisste på dette, men jeg tror at kosthold som medisin er langt unna for helt vanlige folk som mangler intiativ til å finne ut av slikt på egenhånd.

Det er helt sikkert ikke så enkelt at en formel virker for alle mennesker i verden. "Rett" Kosthold er antakelig noe som må spesifiseres for hver enkelt kropp og tilfelle.

Jeg gleder meg til en evt. framtid hvor legene kan kurere pasienter ved hjelp av mat.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat