Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-09, 00:01   #279
Happiness
Medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Drikkevaksninen beskytter mot den vanligste versjonen av kolera, men langt fra alle. Da jeg bodde i Guatemala ble jeg dårlig omtrent på dagen da drikkevaksinen gikk ut på dato. Matforgiftning er det uansett ingenting som hjelper mot.

...men jeg antar at de som ble syke ikke fikk malaria, gulfeber, tyfoidfeber eller andre alvorlige sykdommmer? Er jo de man helst vaksinerer seg mot - mot annen bakterieflora er det omtrent kun god håndhygiene og flaks som gjelder.

Når jeg er og reiser i eksotiske strøk synes jeg det er godt å vite at jeg har vaksinert meg mot "worst case". Jeg har blitt operert på sykehus i utlandet og synes igrunnen den ene opplevelsen holdt. Jeg tar heller en sprøyte ekstra enn å risikere opphold på sykehus hvor blod flyter på gulvet - det tror jeg er farligere.

Malaria er ikke utbredt i byene i pk, de prøvde å prakke på meg malaria tabletter en gang og. Sånn i tilfelle... Men de hentet jeg ikke ut.

Den drikkevaksinen kan de spare seg for å gi folk som skal nedover i de strøkene, for den funker ikke uansett.

Tyfoidfeber er vel ganske utbredt i pk så den er det jo greit man har vaksine for, også at man har BCG og hep A (og B om man skal bo der over tid). Polio og stivkrampe har man gjerne vaksine fra før, men noen må vel ta de på forhånd.
Moren min og søsteren min hadde tatt drikkevaksine, de tok melkesyretabletter, malaria tabletter og hadde med gem pulver, imodium (som forøvrig sikkert fikk dem til å kaste opp for bakteriene må jo ut et sted) og flytende kull. Aldri sett på makan jeg. Godt de kom seg etterhvert.

Jeg er ikke imot vaksiner generellt, barna er vaksinert med både bcg og hep b + vanlig vaksinasjonsprogram. Men jeg er ikke for at de prakker på oss alt av det de har av tilgjengelige vaksiner og medisiner sånn i tilfelle, for det viste seg jo at det virka ikke. Og de var ytterst forsiktige med vann og mat, vi bodde hos familien som hadde god hygiene og som var velstående etc.

Jeg måtte på sykehus i pk for å få væske første sommeren jeg var der, og der var det veldig greit; man kjøper alt av utstyr man trenger på apotekt selv, sterilt. Kanyle, slange og den væsken jeg fikk intravenøst.
Jeg tålte varmen ganske dårlig kan du si...

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat