Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-09, 13:24   #283
Happiness
Medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Drikkevaksinen funker mot den vanligste koleraformen. Men det er jo vanskelig å si hvordan du ville reagert uten den dersom du ikke bor der over lengre tid. Jeg vet iallefall at den funket på meg, tror den skulle vare tre eller fire uker (er noen år siden) og omtrent på dagen etter det ble jeg dårlig. Ikke veldig dårlig, men sånn typisk annen bakterieflora-dårlig.

Da vi reiste med universitetet i tre uker i vår, fikk vi beskjed om at alle vaksiner var frivillige. Men vi måtte fylle på barnevaksinene våre og dersom vi ble malariasyke og ikke tok malariatabletter (vi var i regnskog bl.a) så kunne forsikringsselskapene bli vanskelig med å dekke sykehusutgifter. Imodium reiser jeg aldri uten. Etter tidenes matforgiftning i Guatemala tåler magen lite - og det er ikke alltid du kan la bakteriene "gå noe sted", som på en halvdags busstur for eksempel... Så jeg ville nok også reist med melkesyretabletter og imodium, rett og slett fordi jeg har reist uten nok ganger. Men så funker de på meg da, jeg har kommet frem til såpass.

Synes det høres ekkelt ut å måtte kjøpe utstyret selv jeg... sier jo litt om standarden i utgangspunktet. Men bedre det enn å få skittent utstyr da! Jeg kom heldigvis på privatsykehus etter å ha satt i gang forsikringsapparatet, men det første sykehuset jeg var på er det verste jeg har vært på. Jeg så ikke kakerlakker, men søppel fløt, det var skittent - og det satt en fyr med avkappet tå og blødde ned på gulvet

Nei, det var ikke ekkelt, det var veldig betryggende! Standarden var dårlig ja, for det var et lokalt sykehus i en liten by i Punjab, derfor jeg ikke fikk lov av mannen min å sove der. Jeg var der 3 ganger om dagen for å få intravenøst. Men det som var værst egentlig syns jeg da, er at vi alltid kom inn først hos legen! Uansett hva vi kom for, så var vi inn som neste. Der satt det fattige folk som trengte hjelp mer enn oss. Og astma medisin f.eks kosta 1000rp, og en vanlig person tjener kanksje 3000rp i mnd..

Imodium har alltid hjulpet meg og, men når de ble dau sjuke så måtte bakteriene ut, og kom da opp i steden... Jeg har vært i pk 7,5mnd i løpet av 1år, fordelt på 3 reiser, der ene turen var på 3,5mnd.
Så jeg vet at bakteriene der kan ikke sammenlignes med marokko (der var jeg 40 dager hos en fattig familie uten noen porblemer), tyrkia, tunisa eller noen steder i Europa.
Og det er snakk om skikkelig diare, man sitter på do 5minutter etter man har spist omtrent jeg var uten vaksiner og mamma og søsteren min med. Så vi fikk jo ikke sammenlignet om jeg hadde tatt koleravaksinen, men tror nok det hadde hjulpet svært lite

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat