Vis enkelt innlegg
Gammel 06-11-09, 23:12   #25
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: jeg er litt lei meg

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Amme en toåring? Jaha...

Neimen kjære vene da, hva vil du da? Vil du fortsette å være overvektig eller vil du ikke? Det nytter ikke å dilledalle med seg selv, man må bestemme seg helt og holdent. Jeg holdt også på sånn i flere år, med å slanke meg på mandag og gi opp på tirsdag fordi jeg ikke så problemet. Så bestemte jeg meg her en dag i februar om at nå var det slutt, nå skulle jeg gjøre det. Og jeg har gjort det.

Man er jo feit, det er saken. Og jeg merker at jeg har det mye bedre etter at rundt 30 kg er borte.

Om du vil amme ungen i ett halvt år til, så ikke ta tabelettene da, men spis fedon (selv om jeg syns det høres helt absurd ut å amme en toåring - men men, hver sine preferanser) og se om du går ned. Generelt sett bør man gå ned under amming uansett, fordi det så fint heter at ungen "spiser" overskuddsfettet.

Jøss ... Det er jo flott at du har klart det, all ære til deg. Men hvis du tror at alle overvektige bare kan våkne opp en dag og bestemme seg for å slanke seg og klare det, så ... Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Hadde det vært så enkelt hadde ingen vært overvektige. Ingen VIL være overvektige, alle overvektige mennesker vet at de får det bedre om de går ned i vekt, og alle vil jo prøve.

Og når det gjelder SYKELIG fedme (bmi 40+), er det også hormoner som spiller inn, kroppen jobber mot en hele tiden. Jeg kan feks. ta vektopererte siden jeg er i den gruppen selv; mange av dem er verdensmester i slanking. Mange har gått ned 40-50 kg flere ganger, tenk på det. Problemet er at de går opp igjen fordi kroppen motarbeider dem, kroppen vil hele tiden hige etter den gamle vekten, enn så utrolig det høres ut. Det er en evig kamp i noen år, om man ikke klarer å holde vekten såpass lenge (3-4 år?) at den "stiller seg inn" på den nye vekten. Dette er jeg blitt fortalt av leger og kirurger, det er 3 år siden jeg ble operert og jeg har deltatt på møter med kirurger og snakket mye om dette. Og jeg har med egne øyne sett folk gå ned oppimot 100 kg på egenhånd, og gått opp igjen alt sammen etterpå.
Så det er et stort og sammensatt problem for de fleste, ikke alle kan bare "ta seg sammen og bestemme seg for å bli slanke", det er ikke sånn det fungerer, desverre.

Og det å si at det er absurd å amme en toåring, ja jeg har ikke ord. Herregud altså. *går og legger meg før jeg sprekker*