Vis enkelt innlegg
Gammel 06-11-09, 23:50   #204
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Mitt aller beste brød

Opprinnelig lagt inn av Momsemor, her.

Har akkurat smakt på dette brødet - det var supergodt ! Tusen takk for at du har eksperimentert for oss Karin.

Eg kutta søtstoffet, og likevel var brødet veldig godt på smak. Hadde ikkje linfrø, men brukte heile psyllium frø istaden (same frøa som fiber husk vert laga av), fungerte aldeles utmerka.

Ja, jeg har vel egentlig glemt å si at psyllium husk (ikke frø!) er det samme som Fiber husk. . Frø- og nøtteinnholdet får vel hver enkelt egentlig finne ut av selv. Det er resten som "gjør" MITT brød.

Glutenmel er, for å ha det HELT klart, IKKE glutenfritt - nei, nei, nei. . .

Tvert imot.

Vi vil ikke ha stivelsen, men vi vil gjerne ha effekten av hvetemel og andre melsorter. Det er det jeg har prøvd å leke meg fram til. Jeg kommer fram til at en kombinasjon av disse ingrediensene utgjør en "illusjon" av et brød bakt av korn.

Noen sier det er søtt - det er fordi jeg har gradvis økt mengden søtstoff for å få den samme søtsmaken som av melet. Det er selvsagt opp til hver enkelts smak og behag hvor søtt man ønsker det, men den mengden jeg har satt opp, var den jeg syns var den beste.

Salt er likeså et spørsmål om personlig smak. Jeg syns min kombinasjon av alle tingene til sammen er det som minner meg best om "ordentlig" brød med mel. For da jeg hadde eksperimentert ut alt, var det to ting som stod som viktige: Da jeg fikk konsistensen rett, måtte jeg også få smaken rett. Og mel smaker søtt, og brød skal være lite grann salt.

Ellers er det slik at saftigheten, fjæringen, hele "brød-heten" i det, er eksperimentert fram med de ingrediensene: JBKM, glutenmel, fiberhusk, og så kan man variere kanskje de andre tingene mer. Det er de tre tingene der som er det som gjør dette til litt "brød-ere" enn mange andre lavkarbo-brød - det tror i alle fall jeg!

Glutenmel gjør det litt "trådete", litt seigt, det som gjør at gjærdeig får lange tråder. . . Dette er kanskje den viktigste ingrediensen. Jeg anbefaler folk å jobbe for å få denne inn på sin lokale helsekost. Jeg kjøpte den sist på Lagunen i Bergen. (Ikke Kinsarvik, faktisk - den andre, husker ikke hva den het!) Uten dette blir det hele egentlig litt eggekake.

Jbkm gjør at det henger sammen - som stivelsen i mel, f eks - og fiber husk bidrar til det samme.

En annen ting som KAN bidra - jeg har ikke prøvd ut dette ennå - er Hi-Maize. Ganske høyt i karber, men hvis det har en bindende effekt, og det bare trengs lite grann, kan det nok komme inn i en del oppskrifter, vil jeg tro. Jeg er i gang med eksperimentering her også.

Ellers: Jeg er så glad for at så mange har prøvd dette og liker det! Tusen takk, alle sammen!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat