Sv: jeg er litt lei meg
Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.
Det er helt greit 
For meg er det et nederlag å ikke kunne amme han like lenge som jeg ammet de to eldste.
Hei Happiness,
jeg føler veldig med deg. Har selv en jente på 13,5 mnd, som jeg sluttet å amme da hun var 12 mnd. Skulle gjerne ammet lenger, men jeg valgte å fokusere på helsa mi. Og da jeg hadde kommet til et punkt der jeg var veldig klar for å gjøre noe, følte jeg at det nærmest var nå eller aldri.
Av hensyn til barnet er det fint å amme lenge. Men når man merker vekta reduserer aktiviteten er det absolutt ikke bra for barnet det heller. Man skal jo lære barna sine gode vaner på alle måter, også aktivitet. Når faren for å pådra seg livsstilssykdommer i nær fremtid tas med i tillegg følte jeg for min del at vektskålen tippet i klar retning mot å gjøre noe NÅ.
Om du slutter å amme tidligere enn du hadde tenkt, så kan du huske på at WHO sin anbefaling om å amme til minst to år (til en viss grad) baserer seg på at tilgang til sunn mat og rent vann ikke er like god over hele verden, og at melken i så måte er den beste forsikring på disse områder.
Om du legger om til lavkarbo/fedon vil kostholdet ditt smitte over på barna dine, som vil bli vant til å få i seg mye mer grønnsaker om de spiser mye av det samme som deg. Selv gir jeg min datter samme mat som jeg spiser til middag (feks broccoli og andre grønnsaker, kylling og creme fraiche, eller hennes favoritt: blomkålsuppe), uten krydder selvsagt, og gjerne med en liten mengde "stivelse" til som feks cous cous (det går så raskt å lage ) eller brun ris. Og hun elsker det.
Lykke til. Og husk: Alt er bedre enn ingenting. SLUTT å fokusere på hva du gjør feil, TENK PÅ ALT DU GJØR RIKTIG!