Sv: November-startere
Jeg strever faktisk med å få i meg nok karb nå som jeg har kuttet ut shaken. Tror jeg må begynne å ty til litt frø som knask på kvelden. Rister solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner i stekepanne og har i en kakeboks i kjøkkenskapet. Det er utrolig digg! Barna liker frøene i yoghurt. 1-2 ss holder, karbonivået hopper opp med et rykk. Jeg blander i en salat med rømme eller cottagecheese, avhengig av hvordan fett% min er på slutten av dagen. Nammm Innimellom sper jeg på med et egg eller kylling.
For meg er diett.no uunværlig for å sjekke de ulike nivåene av karb, proteiner og fett. Jeg liker å ha noe å forholde meg til. Det er litt styr å måle og veie og notere hele tiden, men på den måten føler jeg har kontroll. Etter hvert blir jeg mer kjent med maten jeg spiser og hva den inneholder og hvor mye jeg skal spise. Kan hende jeg ikke trenger programmet mer da.
Synes også det er vanskelig å spise nok proteiner. Det har gått en del i bacon, men har sett at sodiuminntaket er for høyt. Noen som vet hva sodium er? Så i dag skal jeg ut og handle karbonadedeig og kyllingfileet. Merker at matbudsjettet har økt betraktelig. Det er ikke bra.
Har dere problemer med å få i dere spesielle grupper? Hva gjør dere evt. for å øke enten fett, protein eller karb?
Jeg kjøpte Fribol på apoteket, men de hadde bare noen som smakte eukalyptus...det liker jeg ikke. Jeg får lete etter de andre i litt større utsalg.
Du er så flink til variere og lage brød og greier Linda K. Det er bare middagene jeg legger litt i, ellers blir det enkle måltider. Syens det er vanskelig å vite hva jeg skal ha med meg til lunsj. Det føles så kjipt å sitte der med en medbrakt boks med en salat. Mandag skal jeg grytidlig avgårde til en tverrfaglig gjennomgang av leddgikten, og må spise frokost på sykehuset også. Nesten så jeg har lyst til å stikke meg bort på toalettet og smugspise! Men det går vel an å hente en tallerken i kaféen og helle maten på og spise der antar jeg. Det er jo bare å høre. De har vel forståelse av folk som går på diett på et sykehus.
Jeg opplever at jeg har sluttet å fyse om kvelden og må ikke lenger kjempe mot magneten fra kjøkkenet. Jeg føler meg mye roligere.
I går merket jeg godt det noen har beskrevet i andre tråder om å være mo i bena. Jeg greide faktisk ikke å sykle på trimsykkelen i går. Håper det gir seg etter hvert. Noen som vet mer om dette?
Håper flere skiver om sine opplevelser, både positve og negative. Nå har de fleste av oss holdt på nesten 1 uke Vi lærer av hverandre, det er godt å ha medsøtre og -brødre med på denne nye erfaringen.
|