Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-09, 08:56   #3
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg feil?

Er det ikke mulig å regulerer opp tempen på kjøleskapet? Har enda ikke vært borti ett der dette ikke er mulig, men i studentleiligheter er jo det meste mulig, mener jeg å huske..

Kjøper du små mengder grønnsaker, hele grønnsaker, så holder de i ett døgn eller så. Oppskjært grønt tåler veldig lite lagring uten kjøling. I vindusposten er det kjøligere, antar jeg (har levd uten kjøleskap i perioder, jeg ) Vinduene i England er jo ellers ikke kjent for å isolere voldsomt godt..

Ville lagt inn mere kjøtt/fisk (proteiner), jeg. Ikke påleggstypene, hvis mulig. Salt er jo ikke SÅ farlig, men greitt å ikke spise så mye at man føler at vekta står stille. Og hvorfor lightvarianter av smøreost? Ikke noe vits i å gå glipp av fettet, når du alt spiser dem.

Krever at man har muligheter til å være i butikk minst en gang om dagen, hvis man er helt uten kjøleskap. I ditt tilfelle tenker jeg du trenger maks annenhver dag. Angående mengden ligger du ikke voldsomt under det jeg spiser selv, pr. dag. Makter ikke større mengder, må liksom ligge under følelsen "stapp mett", og da blir det overraskende lite jeg spiser, mengdemessig! Man skal ikke tvinge i seg mat.

Kroppen min fungerer greitt, så da tar jeg mengden med ro, sålenge jeg ligger på et ok nivå i forhold til protein, karbohydrater og fett.. Merker jo fort om kroppen stresser etter mer, hvis måltidet ble akkurat for lite, og da tar jeg litt brie el.l. Er bare veldig klar på å ikke havne på et nivå der jeg er "glad jeg merker det blir lite, og får godfølelsen av at kroppen krever mer, mens jeg er sterk nok til å nekte den det.." Ikke det dette handler om. Og merker VELDIG godt om det blir for lite grønt (strever med den biten..), magen går helt i stå Olje og/eller (gjerne hjemmelaget) dressing til det grønne får opp fettmengden, alle monner drar!

Jukseris som er lagd ferdig tåler å fryse, samme gjør broccolimos. Poser med frosne grønnsaker kan du jo også oppbevare, selv om holdbarheten blir bare få dager, istedet for uker/måneder, om tempen ligger rett under null, og ikke på "dypfryst"..

Vet ikke om dette hjelper noe, men det kommer nok flere svar

Lykke til!