Sv: Krydder
Tacokrydderet bør du nok holde deg unna ja. Det er jo masse masse sukker i, og man bruker jo ganske mye. Heldigvis finnes det en genial tacokrydderoppskrift her inne som smaker minst like godt som kjøpekrydderet, selv om det er uten sukker.
Her er oppskriften.
Jeg ville nok generelt holdt meg unna mange av de ferdige krydderblandingene av den sorten man skal ha en hel pose i en rett. Ikke bare på grunn av sukkerinnhold, men også fordi de ofte inneholder glutamat. Dessuten blir maten ofte bedre om man lærer seg å blande egne kryddeblandinger av "rent" krydder.
Når det gjelder vanlig "rent" krydder ville jeg ikke brukt energien min på å veie og telle altså. Hvor mange karber kan det bli på en dag liksom? Det man bruker av krydder veier jo ikke stort. Og krydder er jo så viktig for smak og variasjon at jeg synes ikke det er der man skal stramme inn.
Ellers vil jeg gjerne slå et slag for ferske krydderurter. Fersk koriander, mynte, timian, basilikum, rosmarin og bladpersille gjør underverker for maten. For ikke å snakke om både rød og grønn fersk chili, fersk ingefær og hvitløk. Her blir jo vekten høyere enn ved bruk av tørt krydder. Men disse går det jo an å veie om man bruker mye av det.
Sist redigert av trillian78 : 10-11-09 kl 12:41.
|