|
Sv: Fungerer ikke Grete Roede?
Jeg er (sikkert ikke overraskende) helt uenig med Fitnessbloggen på det meste, men én ting er vi enige om. Forskjellige mennesker har forskjellig metabolisme og genetiske disponeringer for å lagre fett.
Lavkalori, dvs lite fett i kosten (nødvendigvis) fører til mer insulin for å justere blodsukker. Dette i tur fører OVER TID til insulinresistens for mange. Noen tåler det helt fint. Insulinresistens reduseres med styrketrening.
Hvis du er insulinresistent så er det nesten umulig å gå ned i vekt fordi musklene sliter med å ta opp glukose og overproduksjonen av insulin fører til lagring av fett og lav metabolisme.
Dette er vanlig, enkel biokjemi. Men lavkarbo handler ikke bare om vekt, det handler også om å spise mat kroppen trenger for å fungere.
I og med folk jevnt over blir feitere og feitere jo mindre fett de spiser kan vi vel iallefall også trygt konkludere med at like lite som jeg kan slå fast at absolutt alle går ned i vekt på lavkarbo, kan vi slå fast at alle ville gå ned på lavkalori.
Men sålenge du ikke vet at det du har lært om "normal" mat er fundamentalt feil så blir du neppe enig med noen på dette forumet iallefall 
Tips: sjekk selv de biokjemiske prosessene, ikke ta mitt ord for det. Og kom gjerne tilbake med det du finner ut.
(PS jeg tror ikke at "høykarbo/stivelse er bra" og "fett er farlig" er resultat av noen konspirasjon eller noe slikt - det er bare veldig bra bedriftsøkonomi!)