Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-09, 15:11   #10
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva er et sunt næringsinnhold?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hmm..
Så det du sier, er at det er så og si umulig å finne "den perfekte" næringsinnhold per produkt, fordi det er det totale matinntaket som betyr noe?

Jeg visste jo forsåvidt at det er det totale matinntaket (kcal) som betyr noe, og skal jeg ha mine 72g karbs per dag (Lutz) er ikke nødvendigvis produkter med 10g karbs per 100 sunt nok.

Men det hadde vært greit å kunne sett på ett enkelt produkt i seg selv og si:
"Joda, denne kan jeg spise med god samvittighet, fordi det er lite karbohydrater, passe protein mengde og mye fett!" Problemet er jo at jeg ikke vet hva MYE fett eller proteiner er per produkt...

Kalorier og karbohydrater er to ting jeg har i boks, men fett og protein har jeg ikke peiling på, tallmessig...

Jo om du finner et måltid som har 25g protein, 25g karbo og 50g fett så er du nok på den fordeling du skal ha. Da står fettet for 70% av energiinntaket.

Et måltid bør bestå av ca det jeg skrev for at man kan få proteininntaket sånn ca fordelt og for at måltiden i seg selv ikke skal endre særlig på forbrenningen. Dersom man hadde spist all karboen til frokost, all proteinet til lunch og alt fettet til kvelds, ja da hadde det blitt bare tull. Helt motsatt hadde kanskje funka litt bedre.

Jeg passer egentlig på at jeg har protein i alle måltider, at jeg har nok fett pr måltid og at jeg ikke har for mye karbo. Og at jeg får i meg minst ett skikkelig måltid med nok grønt. Har en egen grense for karbo på ca 40% av måltidet. Over det blir det tydelige karbobivirkninger.

Det jeg forteller ungene er at de skal spise nok av alt. Både fett, protein og evt karbo.

Selv lager jeg sånn eggedrikk til frokost og da kan jeg justere måltidet slik jeg vil. Jeg posjonerer karboen til ettermiddag og kveld slik at blodsukkeret er stabilt hele dagen på jobb. For konsentrasjonen og for overskuddet.
Til lunsj blir det ofte salat med mye ost og pesto og olivenolje.
Til middag er det jo enkelt å lage noe med kjøtt + grønsaker og til kvelds koser jeg meg med feks mørk sjokolade, litt frukt, riskjeks med mye pålegg, etc.
Jeg trener noe (30-45min pr dag), så jeg må prøve å innta karbo uten at dette tuller med blodsukkeret og overskuddet og apetitten, men velger å spise mer karbo på kvelden altså.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat