Tråd: Bytte diett?
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-09, 17:49   #2
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Bytte diett?

Du får mer karbo av typen belgfrukter, det meste av grønnsaker (er nesten bare potet, gulrøtter, mais og rødbeter som skal unngås totalt) og grove kornprodukter inkludert fullkornstortillas, fullkornspasta og fullkornsris. Du kan også spise frukt om din kropp tåler det. Det vil si at du kan leve veldig "normalt" dersom familien din spiser vanlig mat og du spiser ketolysemat. Jeg skal til våren bo på studenthjem med inkludert mat og å gjennomføre ketolyse der hadde vært umulig. South Beach bør derimot gå bra om jeg bare har litt viljestyrke.

Det du ofrer er fettet. Ingen fete produkter er tillatt og det er store restriksjoner på hva fett man få bruke. Der er jeg litt mer slapp, jeg steker i smør etter det jeg har lært her inne (og fordi jeg fortsatt har smør igjen etter jeg prøvde ketolyse), men salaten blir det brukt olivenolje på - og kun i de mengdene som anbefales. Kjøtt skal være magert, fettranden skal bort, alt pålegg skal være magert og melkeprodukter fettreduserte. Jeg leser på et amerikansk forum at enkelte bruker fullfettprodukter fordi de ikke liker produkter som er tuklet med, men da må man begrense det veldig.

South Beach begynner med to uker som ligner ketolyse/atkins induksjon. Så legger du til en frukt og en stivelsesholdig matvare gradivis og passer på hvordan kroppen din reagerer på dem. Poenget er å gå stabilt ned i vekt samtidig som man ikke har cravings. Det hele minner mye om Atkins, men da med mindre fett og mer protein. Du er ikke i ketose og mange føler derfor at de gjerne går ned senere. Men dersom du følger dietten strikt (slik undertegnede ikke har gjort de siste to ukene) skal du kunne gå ned 0,5-1 kg i uken. Det vanskeligste med dietten er kanskje at siden "alt" egentlig er lov (dietten fokuserer veldig på at man skal leve og ingenting er forbudt for alltid, men det er forskjell på en sjokoladebit annenhvert måned og annenhver dag) så er det nødvendig med viljestyrke for å ikke skli ut.

Dersom du skal bestille boken, så er har den nyeste varianten (South Beach supercharged) de beste matlistene. Men mye ligger på nett også.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat