Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-09, 22:05   #15
Margrethe
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Sv: Falt ut av ketose i går, WHY?

Jeg vil forresten legge til at jeg også koser meg gjennom livet. Det finnes så utrolig mange små ting og gleder her i livet utover mat. Jeg ble litt trist da jeg leste at venninnen din koser seg gjennom livet - det tolker jeg som at du mener du ikke kan gjøre det. Og det kan du!

Men jeg har brukt tre år på å forstå at kos ikke er ensbetydende med mat. Nå sitter jeg på Starbuck's, nyter stemningen, musikken, kaffen, duften av bakverk - og trenger ikke spise noe for å forsterke den herlige følelsen det gir meg å sitte her. For tre år siden hadde jeg nok trodd at jeg måttet spise noe godt for å opprettholde følelsen. Jeg har også lært at dersom jeg er stresset og MÅ ha noe å spise, så slapper jeg mer av mentalt av å dra frem strikketøyet et kvarter enn å spise sjokolade. Etter mange, mange, mange runder med refleksjon over mitt eget forhold til mat kan jeg bli like mer lykkelig av sol og fuglekvitter, enn mat. Jeg er langt fra i mål og jeg har brukt tre år - men jo mer jeg forstår av hvorfor jeg føler jeg MÅ ha visse matvarer for å ha det bra eller kose meg, jo mer klarer jeg å glede meg over alt det andre i livet.

Kanskje er kunne det vært godt for deg å prate med noen om dette? Selv om du ikke kan spise sjokolade hver dag (men du kan spise det en gang i måneden, så det er ikke resten av livet uten) så betyr ikke det at du ikke kan kose deg. Men man må lære seg at kos kan være så mye mer enn mat - og det er vanskelig og treig lærdom.

Sist redigert av Margrethe : 15-11-09 kl 22:10.
Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat