Sv: Veiing av skolebarn
Ja, da håper jeg de gjør de under andre forutsetninger enn da jeg gikk på skolen. Vi ble, så vidt jeg husker veid to ganger på barneskolen og en gang på ungdomsskolen. Ikke minst så syntes mattelæreren det var en god idé å bruke tallene til undervisningen for å regne ut gjennomstnitt og median 
Jeg nekta i sjuende klasse, blånekta faktisk. Og det ble bråk! Men jeg ga meg ikke, for alle fikk jo vite hvor mye du veide, og da jeg var tolv tretten år så veide jeg i en kort periode nesten hundre kg, og det er virkelig noe man ikke ønsker å få kunngjort for en gjeng som stort sett veier halvparten så mye som deg ...
Men å skulle gi hjelp til overvektige elever, for det først -hvilken hjelp skal de få? Om kostholdet er et problem, så er de jo som regel foreldrene som er ansvarlige, i stor del i alle fall, da man spiser de fleste måltidene hjemme, og får med skolemat hjemmefra. Da må man endre holdningen til hele familien, og eventuelt også foreldres overvekt? Nei, jeg vet ikke, altså. Jeg bare merker at hele traumen fra skoleårene koker opp i meg.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|