Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?
På generelt grunnlag er det jo en forutsetning at maten har lav gi fra før, men f.eks om man spiser frukt, så bør man gjøre det før et måltid med mer fett i, for å dermed dempe blodsukkerstigninga. Hvordan dette rent fysisk skjer kan jeg dessverre ikke svare på.
Jeg for min del har også hatt nytte av det i såkalte nødtilfeller. Jeg tar glukosebelastning hos legen hvert år ettersom jeg er borderline diabetisk, og da må jeg kaste meg over noe fettrikt når jeg kommer hjem, pleier å ha med meg nøtter i veska, men det er ikke alltid det holder. Da har jo den største toppen alt blitt nådd, men typisk etter et blodsukkerfall så bør man være raskt ute med å stabilisere blodsukkeret selv om kroppen vil ha kjapp energi, så lønner det seg å gjøre med fett og proteiner.
En gang fikk jeg feil da jeg bestilte sukkerfri G&T, og hadde ikke stort annet valg enn å løpe hjem og spise masse smør, for hele kroppen prikket og hodet mitt føltes som om det skulle eksplodere. I hverdagen er det jo selvfølgelig ikke noen fordel å blande smør og sukker.
Grønne linser har en GI på 30, det vil si at den er lav. Jeg vil uansett ha smør i sånn at jeg faktisk blir skikkelig mett.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|