Sv: Veiing av skolebarn
Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.
Jeg tror kanskje helsesøster MÅ på banen igjen, slik som før. Da var det helseundersøkelse hvert år, og ja, selvsagt var det både pinlig og lite moro, for de som var overvektige, men....
om man nå har til hensikt å hjelpe disse som er overvektige, så vil dette være måten å ta tak i problemet på, tror nå jeg. Jobber selv på Ungdomsskolen og ser problemene med enkelte elever, de er rett og slett feite alt i en alder av 14 år. Og hvordan vil livet til disse barna være om 5 år? Vil de, når dem ikke har greid det til nå, få gjort noe med dette selv. Det tror ikke jeg. Og helsesøster kan ikke bare dure inn på et klasserom å si "Eva" bli med meg du, så skal vi ta en prat. Da beveger du deg på en veldig tynn tråd. Men, om det kommer fram på helseundersøkelsen at ting ikke er som de skal, så kan helsesøster snakke med eleven, så innkalle foreldrene og kanskje finne ut hvor problemet ligger. Få til en dialog, diett og oppfølging av eleven i ung alder. Og kanskje, kan dette bli veien til et nytt liv. Og jeg tror at disse elevene slettes ikke ønsker å være slik som dette, men alle rundt må trå til og hjelpe, også foreldrene.
Så jeg mener at alle barna, helt til de er ute av u-skolen, bør inn til helsesjekk en gang i året.
Klart, nå vet jeg ikke hundre prosent hvordan det funker i dag, men dette var NETTOPP hva som ble gjort med meg (eller mot meg, for den saks skyld). Rådene var feilaktige og misvisende og førte til skam og smugspising.
Så, hvordan mener du man skal få dette til i praksis for å unngå det? Jeg lurer på det fordi jeg er genuint nysgjerrig, altså. Om et barn bare sitter foran tv-en/pc-en og drikker cola og spiser godteri i lange baner så er det veldig tydelige ting som kan taes tak i, men mange ganger er det slett ikke tifelle. PCOS f.eks er mye mer utbredt hos tenåringsjenter enn man skulle tro.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|