Sv: Veiing av skolebarn
Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.
Og da syns jeg det kan være greit at helsesøster sender en vennlig påminnelse til foreldre om kosthold og sånt. Ja, jeg vet at en del foreldre vil føle dette invaderende og krenkende, men jeg tror at det vil være bra for barna på sikt.
Og hvilket kosthold er det vi og våre barn blir anbefalt av helsesøster? Jo, Grete Roede-mat. Både jeg og min datter tåler dårlig karbohydrater. Jeg trenger ikke at helsesøster kommer med anbefalinger til kosthold når jeg vet hva de rådene er; brød, skummet melk, lite fett, mer karbohydrater. Jeg VET at det ikke fungerer. De har jo ikke "lov" til å anbefale annet kosthold heller så da ser jeg ikke meningen med dette.
Er det derimot frivillig så er det helt ok. Mange foreldre sitter ikke med kunnskapen eller evnen til å gjøre noe selv, og da synes jeg at samtale med helsesøster er veldig bra. Men det må som sagt være frivillig.
Jeg er enig i at en samtale med helsesøster kan være bra. Men jeg kan ikke se hensikten med å veie barn. Man ser hvilke som er overvektige uten å veie dem. Barna vet de er overvektige. Enten har man snakket om det hjemme, og/eller så minner klasse"kameratene" deres dem på det. Dessuten så mener jeg at dette kan tas opp med primærlegen. For om det ligger noe medisinsk bak så må man dit likevel, og barnet kan da oppleve det som mer traumatiserende å måtte bli veid/målt flere ganger.
Jeg kan rett og slett ikke se hensikten. Jovisst ser jeg statistikkmuligheten, men våre barns ve og vel er vel verdt mer enn statistikken? Jeg ser flere har nevnt at de bare ville hjem og krølle seg opp i sengen med en sjokolade. Her ser man hva dette gjør med barn. Hadde jeg hatt et "normalt" slank barn så hadde jeg sikkert ikke sett problemet med dette. Men siden jeg vet hva dette innebærer så mener jeg det fremkaller mer smerte enn det gjør nytte.
Dette ble et rotete innlegg, men jeg kjenner hvor arg jeg blir når dette igjen innføres. Fortvilet, nesten. Det å gå ned i vekt tar tid, og jeg mener at primærlegen er den beste til å følge opp.
Nei, til tiltak som fremmer mobbing - Nei, til veiing i skolen!