Sv: Alternativ til vaksine!
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Skjønner at jeg må lete opp det periodiske systemet igjen. 
Og det er elektrolyse du snakker om når det gjelder ionene? Sølv har ett elektron i det ytterste skallet??? Ag-? Og oksiderer lett.. men det er IKKE slike kolloidale partikler??
Skjønner fremdeles lite jeg...
Du trenger ikke periodesystemet 
En kolloidal sølvpartikkel er en metallpartikkel. Den består av flere sølvatomer sammen og siden metaller er kjennetegnet av at metallatomene deler på elektronene i ytterste skall i en elektronsky, vil metallpartikkelen være nøytralt av ladning. I kolloidal størrelse kan det skje mye artig (f.eks er små nok gullpartikler elektrisk ledende, mens gull i seg selv en svært dårlig leder) og det er vist at slike små sølvpartikler kan være bakteriedrepende.
Ved å elektrolysere vann med sølvelektrode (hva den andre elektroden er varierer) vil det løsrives sølvatomer fra elektroden og disse vil gå ut i vannet som ioner. Men fortsatt er dette ioner og ikke kolloidale partikler. Jeg utelukker ikke at et og annet sølvion kan finne et annet sølvion og reagere med det - men slike reaksjoner skjer som regel ikke helt av seg selv (dette har med reaksjonskinetikk å gjøre). Kanskje kan du få en eller to kolloidale partikler i sølvvannet ditt, men det du egentlig får er sølvioner. De har ingen bevist bakteriedrepende effekt. Om de gjør deg blå er jeg usikker på, men det kan sikkert undersøkes. Sølvioner kan iallefall reagere med andre stoffer. En klassisk labølvelse er sølvioner sammen med nitrationer - det gir et hvitt fast stoff; sølvnitrat.
Var det mer forståelig?
Dette illustrerer forresten veldig godt hvordan slik kvakksalvermedisin kan oppstå. Man leser noe om sølv som dreper bakterier, man husker fra ungdomsskolenaturfagen at man kan få sølvioner i vann ved elektrolyse og man legger to og to sammen selv uten å kvalitetssjekke med noen som kan mer om dette.
Sist redigert av Margrethe : 19-11-09 kl 21:29.
|