Sv: Masse spøsrmål angående, hjernen, fett, mettet etc.! Tusen takk!
Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.
1. Hvis jeg går på lavkarbodiett HELE livet... hva skal hjernen min spise til slutt da?
Kroppen danner glukose fra protein i kosten (eller fra muskelmasse om du ikke spiser protein)
Sitat:
2. Hvis jeg jogger, trener.. så trenger jo også glukose fra karbohydrater for å kunne gjøre celleånding...? Så.. ingen karbohydrater ingen celleånding?
Cellene i kroppen din er eukaryote, dvs de har mitokondrier som også kan lage ATP fra fett. Prokaryote celler er enkle organismer som ikke kan dette, og de er avhengige av glukose (f.eks. bakterier og endel amøber)
Celleånding er en del av prosessen som omdanner glukose til vann, karbonoksid og ATP. Men denne er bare nødvendig hvis det er glukose å få. Dvs cellene blir ikke "kvalt" eller noe sånt. For bakterier er dog dette dårlige nyheter 
Sitat:
3. Jeg også hørt litt at det såkalte mettet fett øker kolesterolet... og det er gammel forskning fra 60-tallet! Og i dag vet enkelte forskere bedre, og at det kanskje ikke medfører riktighet! Snarer er det vel mye arvelig og pga. røyking. Kan noen fortelle litt mer rundt dette? Og jeg har forstått riktig?
Arvelig har jeg ikke tid å skrive om just nu Røyking har jeg hørt kan føre til lavt LDL-kolesterol, men har ikke lest noen forskningsrapport på det ennå (har ikke lett etter heller). Mettet fett fører til høyere HDL, som veier opp for det dårlige og en bedre balanse. Riktig sammensetning av kolesterol og triglycerider i blodet er viktigere enn lavt kolesterol. Det jobbes med å lage bedre indikatorer på hjertefeil ved å se på triglycerider samt LDL, noe som ser ut til å være mer nøyaktig (husker ikke kilden, men kanskje du finner noe på google?)
Sitat:
4. Hva om jeg spiser bare fett nå... hvordan blir det fordøyd? Hvordan vil kroppen ta dette til seg? Hva bruker den det til? Ja.. hele greia liksom... blir det lagt i fettceller? Jeg trodde KUN glukose kunne legges i fettceller... og det får du ikke av fett..?
Glukose lagres ikke i fettceller. Overskuddsglukosen omdannes i leveren til triglycerider som lagres i fettcellene. Insulin er nøkkelspilleren i denne prosessen.
Sitat:
Og kroppen våres endrer seg vel ikke særlig mye i løpet av 10 000 år?
Nei! Ikke genetisk iallefall
sjekk
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
ellers er det masse her, kanskje det er lettere å finne noe når du har lest og fulgt med på forum en stund?
Kjempebra at du er opptatt av dette, og at du selv er interessert i å vite mer. Skulle ønske jeg også hadde vært det på VGS - da hadde biologilæreren min vært grå i håret nå hehe 
Rakk ikke å svare på det andre...