Sv: Motstanderne!
Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.
Det svenske livsmedelsverket klarte ikke å finne slike studier som beviser det du sier, ikke en gang WHO klarte det, i følge deres egen siste rapport om fett.
Så det er ikke så veldig enkelt å finne det.
Interessant er det også å vite at vår kropp selv produserer ca 80 % av det kolesterol den trenger.
Mer kolesterol i maten = mindre produksjon i egen kropp.
Som jeg skrev et par innlegg tidligere så går det ikke an å bevise noe vitenskaplig, det er det som gjør dette vanskelig. Men det er studier som konkluderer med at mettet fett er skadelig. Det er også studier som konkluderer med at kolesterol medfører økt frekvens av hjerte- og karsykdommer. Og som jeg også skrev så er det studier som konkluderer med det motsatte.
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Nå motsier du deg selv. Du sier at ordet ''bevise'' ikke blir brukt i vitenskapen, kun teorier.
Vis meg noen studier, da. Og ikke lipidhypotesen til Keys. Den kan til og med en litt smart ungdomsskoleelev plukke fra hverandre (i tillegg til at det er en hypotese ).
Jeg har ikke motsagt meg selv i noe som helst. Jeg skrev at det finnes studier som konkluderer fett farlig og at fett er ufarlig. Og at kolesterol er skadelig og det motsatte.
Jeg påpeker kun det enkle fakta at det ikke er vitenskaplig konsensus om hverken den ene eller den andre teorien. Du påstår at det ikke finnes studier som konkluderer med farer med fett/kolesterol og deretter refererer du selv i forrige innlegg til en studie som du først sa ikke fantes.
Det er brukt mange milliarder kroner på å prøve å finne ut av dette og da er det for enkelt å ta på seg skylappene å si at dette ikke finnes. Størsteparten av verdens helseforetak hadde ikke hatt standpunktet de har om fet kost dersom de ikke hadde hatt et grunnlag å støtte seg til.
Så selvfølgelig finnes det studier som konkluderer med at både fett kost og høyt kolesterol medfører helserisiko. Og siden det finnes to leirer i dette spørsmålet så finnes det selvfølgelig studier som konkluderer med det motsatte. Så det blir en fordumming av debatten å gjøre som flere her gjør og som "Kostdoktorn" gjør å fornekte at disse studiene finnes.
Men det at studiene konkluderer motsatt tyder på at de ikke er foretatt korrekt slik at man hverken oppnår konsensus for hverken den ene eller den andre teorien.
|