Sv: Motstanderne!
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg skjønner godt hva han mener, men jeg vet ikke om jeg tror det er relevant for hva tråstarter etterspør.
Relevansen ligger i at det er en grunn til at størsteparten av verdens leger anbefaler det de gjør. De gjør det på grunn av beste forskning som er gjort ut ifra de forutsetningene hver enkelt undersøkelse. Hvis man skal nekte for at det finnes undersøkelser som konkluderer med at fet kost og høyt kolesterol er farlig virker man lite opplyst og mer fanatisk enn reflektert. Det er udiskutabelt at det finnes flere titalls tusen leger rundt i verden som er uenige i "vårt" kosthold og da vil man komme dårlig ut i en diskusjon hvis man påstår at alle de ikke har peiling.
Kostholder er kontroversielt, noen mener det er sunt, andre mener det er farlig. Å hardnakket påstå at det ene er bedre enn det andre finnes det ikke vitenskaplig hold i, ihvertfall ikke som jeg har sett og jeg vil tro at vitenskaplig konsensus vil dannes ganske raskt hvis det finnes overveldende bevis for det ene eller det andre. Inntil da kan man like godt være litt ydmyk ovenfor dissensen.
Men som jeg skrev i første innlegg så er fordelene med å gå ned i vekt hvis man er sterkt overvektig så store at det kan forsvares nesten uansett metode og det er et argument jeg har sett leger bruke selv om de ikke er overbevist om at kostholdet er helt risikofritt.
|