Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-09, 23:54   #16
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Verdens beste pizza" (NB: med vanlig deig)

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Kan vel ikke si meg enig i at det er et absolutt godt alternativ, men om man må velge mellom pest og kolera, så er nok spelt det beste valget.

Hehe, nei, det spørs vel hva det er et alternativ til, i grunnen ...

Sitat:

Her er dataene jeg får frem på næringsinnholdet

Siktet hvetemel

Protein 11,8 gram
Karbohydrater 63,9 gram

Siktet spelt

Protein 15,97 gram
Karbohydrater 65,68 gram

I teorien skal ihvertfall blodsukkeret svinge nesten likt av begge deler.

Hmmmja ... sånn svart på hvitt ser det jo ikke ut som all verdens forskjell, men det er ihvertfall erfaringsmessig noe helt annet, både for meg og andre jeg har snakket med. Det er kanskje flere faktorer som er med på å bestemme dette. Vil tro at spelt er mer å sammenligne med sammalt hvetemel, med tanke på det jeg nevner om at det er næring også inne i kjernen av spelten, så selv om den er siktet vil den antagelig gi mindre stigning i blodsukker.

Ikke minst er spelt noe helt annet enn hvete for oss som ikke tåler hvete noe særlig, men det blir vel litt utenom lavkarbotema. Men muligens ikke, for hvis det er sånn at de fleste tåler spelt bedre (det er et urkorn og sånn sett er vi mye bedre tilpasset det enn hvete), så er det mulig at kroppen reagerer mindre med blodsukkerstigning av den grunn også ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat