Heving av brød (med nøtter, egg, CC, soyamel etc)
Hei.
Hørte på radioen her om dagen, om mat og hva man lagde under 2. verdenskrig og etterkrigstiden, da hvete var mangelvare. Hveten i brødet ble ofte byttet ut med poteter, og det ble igangsatt forskning på hvordan man kunne få hevet brødet, og hvor mye man kunne bytte ut.
Dette fikk nøtta mi til å sette igang. Jeg baker et egetkomponert brød basert på diverse oppskrifter her, som jeg synes er ganske godt.
Men dette brødet hever jo ikke noe særlig. Det er mye nøtter, egg, CC, soyamel, osv.
Så, er det noen her som har fått et lavkarbo brød til å heve, men fortsatt holde seg sammen, på samme måte som et brød du kjøper på butikken?
Jeg kan godt ha noen gram hvetemel, speltmel eller hva enn som kreves, jeg vil gjerne bare heve brødet.
Om brødet må heve ett døgn, så er det bra - men hvilken prosess er best når man bruker nøtter egg og CC?
Jeg ser for meg at litt bakepulver og gjær blandet sammen med det andre på ca 36 grader blir bra, og så setter man det da til heving på badegulv/varmekabler, i ett døgn eller så.. Og kanskje putter oppi 10-20-30 gram mel i deigen?
På dette området VET jeg at noen har mye erfaring, så jeg setter pris på alle tips jeg får - skal nemlig bake to brød i morgen..
(PS: Hva med å lage en egen sticky brød-bilde-tråd? Tenk å kunne se på bilder før man bestemmer seg for å gå i gang å lage et brød som ofte tar en times tid å få laga..)
(Jada, jeg skal ta et bilde av brødet mitt en dag..)
|