Sv: Alternativ medisin
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Uansett, jeg blir litt oppgitt over folk som utelukkende stoler på legestanden og anser alternativ behandling som mambo jambo, både akupunktur og kinesologi og mange andre retninger innen alternativ medisin er eldgamle metoder, som fortsatt er i utvikling.
Ydmykhet er viktig uansett, når det er så mye vi ikke vet.
Jeg synes forsåvidt man kan være ydmyk og samtidig kun stole på behandling som det er dokumentert at gir effekt. Det blir jo litt på samme måte som med religion. Om man sier at man ikke tror på bibelens budskap what so ever, så betyr det ikke nødvendigvis at man ikke har respekt for at andre mener annerledes.
Jeg har ikke særlig tro på alternativ medisin, og jeg har prøvd ut en del opp igjennom. Blant annet har jeg gått lenge til homeopat (uten effekt), jeg har vært hos healer, jeg har prøvd kopping og akupunktur m.m. Alternativt kan være så mangt, jeg tror hovedsaklig på de tingene som har dokumentert effekt. Slik som solhatt, ginseng, kiropraktikk (som jeg vel egentlig ikke ser på som alternativt, men jeg vet noen gjør det) og sånn halvveis akupunktur. Homeopati, healing, blomstermedisin og den slags tror jeg ikke på, for meg framstår det nærmest religiøst.
Jeg tror at en del alternativ medisin kan oppleves som hjelpsomt fordi man blir sett, hørt og får omsorg. Og møter en person som har tid, som har lange sosiale antenner og kanskje også litt medisinsk kompetanse, og fanger opp mye på den måten. I motsetning til hvordan det er hos mange leger. Så lenge folk opplever alternativ behandling som hjelpsomt, så er det selvsagt bra. Jeg tror imidlertid at svært mange kaster bort mye tid, energi og penger på ting som ikke fungerer - og det er jo ikke alltid så bra. Eksempler på dette har man sett en del om i media i det siste, blant annet i forhold til kreftpasienter.
|